FieldFactors is in de prijzen gevallen bij het World Economic Forum (WEF) in Davos. De Delftse startup is onderscheiden als Top Innovator vanwege het circulaire watersysteem BlueBloqs.
Daarmee is FieldFactors één van de tien winnaars van de Zero Water Waste Challenge van Uplink, het innovatieplatform van het World Economic Forum. Hierin is gezocht naar de meest innovatieve oplossingen om zoetwater beschikbaar te maken. In totaal waren er 192 inzendingen. De uitslag van de challenge is vandaag (17 januari) bekendgemaakt.
Steun bij opschaling
Ceo Karina Peña van FieldFactors is in haar nopjes met het winnen van de prijs voor BlueBloqs. “De steun van Uplink gaat ons helpen nieuwe klanten, partners en investeerders te vinden om op te schalen. Ons doel is om nog veel meer steden en bedrijven in Nederland klimaatbestendig te maken met onze oplossing. En daarbuiten natuurlijk ook!”
Behalve de eer leverde het FieldFactors ook een leuk zakcentje op. Onder de winnaars is een bedrag van ongeveer 1,87 miljoen euro verdeeld. FieldFactors wil het prijzengeld en het netwerk inzetten om het circulaire watersysteem klaar te maken voor de internationale markt.
Hergebruik van regenwater
De BlueBloqs-technologie zorgt ervoor dat regenwater in de stad kan worden hergebruikt. Met het systeem wordt 95 procent van het regenwater dat valt op locatie opgevangen, gezuiverd en opgeslagen in de ondergrond. Daarna is het zoetwater beschikbaar voor hergebruik.
Deze oplossing wordt intussen toegepast in vier Nederlandse gemeenten: Den Haag, Rotterdam, Maassluis en Pijnacker-Nootdorp. Volgens FieldFactors is er ook internationaal veel vraag naar. In Madrid zijn er al systemen aangelegd en verder is er de nodige interesse uit Mexico.
LEES OOK
H2O Actueel (december 2023): Urban Waterbuffer in Pijnacker ingezet tegen bodemdaling