secundair logo knw 1

Steeds meer veiligheidsregio’s overwegen om geen brandkranen meer te gebruiken en sommige regio’s hebben deze stap al gezet. Volgens Jan Vreeburg van onderzoeksinstituut KWR is dat een erg slechte ontwikkeling, omdat deugdelijke inhoudelijke en technische argumenten ontbreken.

“De regio’s die afscheid nemen van brandkranen, geven een erg goede voorziening op”, zegt Vreeburg. “Het alternatief is dat branden met grote watertankwagens worden geblust. Deze oplossing is duur en minder betrouwbaar en heeft een geringere capaciteit.” Vreeburg is bij KWR Watercycle Research Institute expert op het gebied van waterleidingstelsels. Hij reageert op het nieuws dat de Veiligheidsregio Kennemerland af wil van de brandkranen. Volgens een bericht in het Noordhollands Dagblad van 5 januari vindt de veiligheidsregio dat de kranen slecht worden onderhouden. Ook zou het brandkranensysteem niet toekomstbestendig zijn.

Kennemerland is zeker niet de enige regio waar er zo over wordt gedacht. Drenthe bijvoorbeeld heeft in het voorjaar van 2016 al de brandkranen ingeruild voor zo’n dertig grote tankwagens met bluswater die op strategische plekken in de hele provincie zijn gestationeerd. “Een heel slechte ontwikkeling”, zegt Vreeburg. “Bedenk alleen maar hoe gevaarlijk het is om voor elke woningbrand naast de gewone brandweerauto een grote tankwagen aan te laten rukken, al hoef je die dikwijls niet in te zetten. Een ongeluk op de weg is zo gebeurd. Het is ook geen duurzame oplossing. Een wagen is na zo’n tien jaar wel op, terwijl een waterleiding vijftig jaar meegaat. Verder ben je met alle benodigde voorzieningen duurder uit dan bij brandkranen.”

Vreeburg vindt dat er geen goede inhoudelijke en technische argumenten zijn voor het afschaffen van brandkranen. Zo wordt vaak als reden genoemd dat hun bluscapaciteit ontoereikend zou zijn. “Flauwekul”, zegt Vreeburg onomwonden. “De effectieve capaciteit van een tankwagen is veel kleiner dan de 30 kubieke meter bluswater per uur die minimaal uit een brandkraan komt, conform de richtlijnen van Brandweer Nederland.”

Ook het argument van slecht onderhoud is volgens Vreeburg niet steekhoudend. “Ik ben de eerste om te erkennen dat er van alles kan worden verbeterd aan het onderhoud, maar dat heeft meer te maken met kostenoptimalisatie. Uit een recente inventarisatie die KWR heeft uitgevoerd, blijkt dat ongeveer 92 procent van de brandkranen volledig functioneel is. Bovendien: als er eentje niet werkt, kun je honderd meter verderop de volgende gebruiken. Daarmee is de functionaliteit nagenoeg 100 procent.”

Brandweerkorpsen wijzen verder op de moderne zelfreinigende drinkwaterleidingen die dunner zijn. Hieruit zou onvoldoende bluswater komen. “Dat klopt niet”, stelt Vreeburg die aan het eind van de negentiger jaren zelf het concept van de dunnere zelfreinigende drinkwaterleidingen heeft ontwikkeld. “Er komt ook bij deze leidingen minimaal 30 kubieke meter bluswater per uur uit een brandkraan. Zoals gezegd: dat is volgens Brandweer Nederland voldoende.”

Vreeburg betreurt alle ophef. “Er lijkt wel sprake van een veenbrand, die wordt gevoed door bestuurlijke en emotionele argumenten. Ontzettend jammer. Want het afschaffen van brandkranen is nadelig voor burgers en de samenleving als geheel, zowel wat betreft kosten als op het gebied van veiligheid.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”