secundair logo knw 1

Westelijk havengebied Amsterdam | Foto Wikimedia

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) legt in de Amsterdamse haven met spoed een opslagdepot voor zuiveringsslib aan. In het depot van 6 hectare kan tot 60.000 ton slib worden gestort.

AGV verwacht dat medio september het depot in de haven in gebruik kan worden genomen. Tot die tijd heeft het waterschap een tijdelijke opslagcapaciteit gevonden bij afvalbedrijf Beelen in Terneuzen. Die extra opslag is nodig, omdat de depots waar het slib nu naar toe gaat bijna vol zijn, vertelt woordvoerder Tim Leeuwerke.

De zuiveringsinstallaties van AGV produceren dagelijks 250 ton rioolslib. Dat werd verwerkt bij Afval Energie Bedrijf (AEB) in Amsterdam. Dat is sinds begin juli niet meer mogelijk, omdat vier van de zes verbrandingslijnen bij AEB zijn stilgelegd vanwege technische problemen.

Complexe situatie
Sindsdien is AGV in last. Het waterschap moest naarstig op zoek naar opslagcapaciteit om het slib af te voeren, een ‘ongelofelijk complexe’ situatie, schetst Leeuwerke.

Tim LeeuwerkeTim LeeuwerkeIn de zoektocht naar oplossingen werd er ook slib gebufferd op terrein van de zuiveringsinstallaties, wat tot gevolg had dat tijdens een aantal hevige regenbuien enkele tientallen tonnen slib zijn uitgespoeld naar het oppervlaktewater, bevestigt Leeuwerke. “Zeer onwenselijk natuurlijk, maar we bufferen daar nu geen slib meer.”

Rijnland en Delfzijl
Voor de afvoer van het slib komt het waterschap op uiteenlopende plekken terecht. Een deel van het slib kan AGV kwijt op de terreinen van waterschap Rijnland. Ook in Delfzijl is een opslagplaats gevonden, vertelt woordvoerder Leeuwerke. Maar deze locaties zijn of raken vol.

Met de opslagcapaciteit in Terneuzen hoopt het waterschap uit de voeten te kunnen tot de opslagplaats in de Amsterdamse haven klaar is. Die plek wordt nu ingericht, hoewel de benodigde vergunningen nog niet zijn afgegeven. Het waterschap waagt het erop. “Het is echt een crisissituatie”, zegt Leeuwerke.

Structurele oplossing nodig
Hij benadrukt dat dit geen structurele oplossingen zijn voor de problemen met zuiveringsslib. “Al het slib dat opgeslagen wordt moet uiteindelijk nog wel verwerkt worden.” Opslaan is sowieso niet wenselijk, aldus Leeuwerke. “Het geeft ook overlast. Dus er moet echt een structurele landelijke oplossing komen. Dat willen we benadrukken. We blijven in overleg met onder andere Rijkswaterstaat, het ministerie van I&W, provincies en omgevingsdiensten om te komen tot een oplossing.”

Ook het slib dat in de Amsterdamse haven wordt opgeslagen moet uiteindelijk verwerkt worden. Die plek kan een jaar gebruikt worden, vertelt Leeuwekerke. Als de locatie vol ligt met 60.000 ton slib en het ligt er over een jaar nog, dan moet het waterschap weer op zoek naar een plek om het slib naar te verplaatsen.

De kans dat dat gaat gebeuren is reëel, AEB heeft aangegeven dat de revisie van de stil gelegde installaties nog zes tot negen maanden duurt. Als die revisie klaar is, liggen er her en der in Nederland vele duizenden tonnen slib te wachten op verwerking.

Extra kosten
Het waterschap maakt veel extra kosten om de problemen met het slib op te lossen. Alleen de inrichting van het slibdepot in de Amsterdamse haven kost al een miljoen euro, vertelt Leeuwerke, die verder nog geen antwoord heeft op de vraag of en op wie het waterschap de extra kosten gaat verhalen. “Dat is een terechte vraag, maar die is voor de naaste toekomst.”

Update 05/08: de per abuis geplaatste foto van Job Leeuwerke is vervangen door die van Tim Leeuwerke. In tegenstelling tot eerdere berichtgeving van AGV is het terrein niet 7 maar 6 hectare groot, met een opslagcapaciteit van 60.000 ton. Dit is aangepast.

 

MEER INFORMATIE
AGV zit in zijn maag met zuiveringsslib

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.