secundair logo knw 1

De innovatieve techniek is voor het eerst toegepast bij een waterkerende dijk I Foto: Waternet

Een deel van de Amsterdamse Ringdijk is van binnenuit versterkt met behulp van dijkstabilisatoren. Door deze techniek hoefde de dijk niet te worden verbreed. De innovatie is volledig gefinancierd door het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Zulke innovaties zijn volgens dijkgraaf Gerhard van den Top van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht van groot belang bij de uitvoering van de omvangrijke dijkversterkingsoperatie.

In totaal zijn er 619 ankers geplaatst in de ondergrond van een kilometer lang stuk van de Ringdijk in het Amsterdamse stadsdeel Watergraafsmeer. Door deze versteviging voldoet de dijk aan de nieuwe veiligheidsnorm, waarbij de kans op een overstroming niet groter mag zijn dan één keer per tienduizend jaar. Het is voor de eerste keer dat de innovatieve techniek is toegepast bij een waterkerende dijk.

Project opgeleverd
Het project is vandaag officieel opgeleverd. De werkzaamheden hebben van oktober tot en met februari geduurd en zijn uitgevoerd door het bedrijf JLD Contracting, tevens bedenker van de dijkstabilisatoren. De opdracht ging uit van Waternet namens Waterschap Amstel, Gooi en Vecht.Gerhard van den Top       Gerhard van den Top

Dergelijke innovaties zijn zeer belangrijk, zegt Gerhard van den Top, dijkgraaf van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. “Wij moeten in Nederland 1.100 kilometer aan dijken versterken tot 2028. Het gevaar bestaat dat de aandacht voornamelijk uitgaat naar het realiseren van deze enorme opgave. Daarom is mijn boodschap aan de Deltacommissaris en het Hoogwaterbeschermingsprogramma: ga vooral door met innoveren! De methode met de dijkstabilisatoren is een mooi voorbeeld van wat je daarmee kunt bereiken.”

Vernageling aan ondergrond
De ankers die bevestigd zijn aan een lange stang van kunststof basaltachtig materiaal, zijn geplaatst in de binnenwaartse talud van de Ringdijk. Hierdoor is de dijk vernageld aan de ondergrond. Met sensoren wordt de kracht in de dijk tweemaal per dag gemonitord. “De dijk dreigde in cirkelvorm af te schuiven”, licht Van den Top toe. “Door de ankers in de bodem wordt dat tegengehouden. Je kunt het zien als een soort dekplaat.”

De methode is vooral geschikt voor een stedelijke omgeving waar weinig ruimte voor verbreding van een dijk is, zegt Van den Top. “Het was voor de Ringdijk een betere oplossing dan klei of zand aanbrengen. Een groot voordeel is dat de dijk zijn huidige vorm heeft kunnen behouden. Ook kan het gebruik van deze techniek er in de toekomst voor zorgen dat de kosten van een dergelijke dijkversterking lager zijn.”

Van den Top vertelt dat tijdens het project nauw is samengewerkt met de buurt. “De aantasting van de omgeving en de overlast voor omwonenden zijn tot een minimum beperkt gebleven. Zo hoefden de bomen op de dijk niet te worden gerooid.”

Financiële bijdrage HWBP
De dijkstabilisator is ontwikkeld door JDL Contracting. Dit gebeurde met financiële ondersteuning van de Projectoverstijgende Verkenning (POV) Macrostabiliteit, dat onderdeel is van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. Van den Top is stuurgroepvoorzitter van deze POV. “De innovatie is bedacht door een particuliere ondernemer en de overheid heeft zich daarbij aangesloten. Ook dat maakt het project bijzonder.” 

Van den Top wijst erop dat deze aanpak wel veel onzekerheden vooraf met zich meebracht. “De risico’s van bijvoorbeeld vertraging kon de ondernemer niet alleen dragen, maar ook voor het waterschap was het zaak om grenzen te bepalen. Daarom waren we aan de voorkant van het project meer tijd dan normaal kwijt aan het samen alles goed regelen. Het resultaat rechtvaardigt de inspanningen.”

 

MEER INFORMATIE
Waterschap AGV over project
Bericht over start dijkversterking
JLD over de techniek
Activiteiten van POV Macrostabiliteit

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.