Aqua Nederland Vakbeurs groeit zo’n beetje uit zijn jasje. Dit jaar waren er 370 exposanten, als er dat volgend jaar weer meer worden wordt het lastig om alle bedrijven een plek op de beursvloer te geven en moet organisator Easyfairs de hal efficiënter gaan inrichten of op zoek naar expositieruimte op de bovenverdieping. “De beurshal was dit jaar zo goed als vol,” zegt Marketing Executive Robin Vissers van Easyfairs.
Volgens Vissers waren de ondernemers tevreden over de kwaliteit van de beurs. Naast het netwerken met huidige relaties, zijn er veel contacten gelegd die kunnen leiden tot nieuwe connecties of toekomstige deals, zegt ze. “Het was een goede netwerkende beurs en marktdekkend.”
Van de 370 exposanten hebben er zich ruim 200 tijdens de beurs al ingeschreven voor de editie van volgend jaar, aldus Vissers. Exposanten konden met vroegboekkorting al een plek reserveren. Easyfairs paste de voorinschrijfactie tijdens de beurs voor het eerst toe. “Dit hebben we uit oogpunt van efficiëntie gedaan. Zo houden we in de organisatie meer tijd over om te werken aan verdieping van het concept.”
Daarbij wordt het concept van dit jaar verrijkt, vertelt Vissers. ENVAQUA, partner van Easyfairs bij de organisatie van de Aqua Nederland Vakbeurs, heeft al aangegeven een uitbreiding van de beurs te willen met de thema’s bodem, lucht en recycling. Vissers: “We hebben gezamenlijk met ENVAQUA een marktonderzoek gedaan met milieu als thematiek. Daaruit kwam dat lucht, bodem en recycling thema’s zijn waar Aqua Nederland Vakbeurs mee kan worden uitgebreid. De komende maanden wordt gesproken over hoe deze thema’s aan het huidige concept worden toegevoegd. Wij willen de hele community samenbrengen en daarbij met thema’s inspelen op de huidige vraagstukken uit de branche.”
De Innovatiestraat was nieuw dit jaar. Vissers: “Exposanten en bezoekers waren erg tevreden - het had een frisse en moderne uitstraling. De Innovatiestraat is voor herhaling vatbaar.” De themaroutes, een andere noviteit, zullen waarschijnlijk, als ze terugkomen, een update krijgen. De routes waren gekoppeld aan de seminars die door beurspartner ENVAQUA waren georganiseerd. “We gaan kijken of we de routes meer zichtbaar, actiever kunnen maken,” zegt Vissers.
Versterking van de themaroutes past in de ambitie om de seminars onder de vlag van de Nationale Watertechnologie Week te versterken. Er werd massaal aangemeld voor de seminars – gekoppeld aan de inschrijving voor de beurs, maar de daadwerkelijke opkomst viel tegen. Er wordt in de evaluatie gekeken naar de mogelijkheid om de conversie te verhogen, zegt Vissers.