De bedrijven BAM en Van den Herik-Sliedrecht verzorgen vanaf 1 januari samen het dagelijks beheer en onderhoud van het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Merwedekanaal. Rijkswaterstaat heeft met hen een contract van vijf jaar afgesloten.
De twee bedrijven werken bij deze opdracht samen in de combinatie PARK. Zij gaan de vaarwegen met de bijbehorende oevers, waterkeringen en bodems onderhouden, evenals de sluiscomplexen en diverse andere kunstwerken. Andere werkzaamheden zijn de bestrijding van incidenten, de ondersteuning bij hoogwater en de bestrijding van gladheid en ijs op en bij de sluiscomplexen. Naast het dagelijkse onderhoud voeren Van den Herik-Sliedrecht en BAM specifieke activiteiten uit om het te onderhouden areaal te verbeteren.
De grootste klus betreft het Amsterdam-Rijnkanaal, dat loopt van het IJ naar de Waal bij Tiel. Ongeveer honderdduizend schepen maken er jaarlijks gebruik. Daarmee is het Amsterdam-Rijnkanaal het drukst bevaren kanaal ter wereld. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. Volgens Cobouw gaat het in totaal om een bedrag van ruim 20 miljoen euro.
Rijkswaterstaat hanteerde de ‘best value aanpak’ bij de aanbestedingsprocedure. De marktpartijen zijn hierbij uitgedaagd om hun expertise te laten zien. De combinatie PARK realiseerde de hoogste waarde voor de laagste kosten. Er werd met name goed gescoord bij de criteria beschikbaarheid, inzicht in het areaal, tevredenheid van gebruikers en omgeving en bijdrage aan duurzaamheid. De combinatie diende een plan in waarmee ze voldoet aan de ambitie van Rijkswaterstaat om voor 2030 het netwerk energieneutraal te kunnen laten functioneren. Dit plan wordt nog verder uitgewerkt.
MEER INFOMATIE
Bericht van Rijkswaterstaat