secundair logo knw 1

Het Amsterdam-Rijnkanaal | Foto RWS

De bedrijven BAM en Van den Herik-Sliedrecht verzorgen vanaf 1 januari samen het dagelijks beheer en onderhoud van het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Merwedekanaal. Rijkswaterstaat heeft met hen een contract van vijf jaar afgesloten.

De twee bedrijven werken bij deze opdracht samen in de combinatie PARK. Zij gaan de vaarwegen met de bijbehorende oevers, waterkeringen en bodems onderhouden, evenals de sluiscomplexen en diverse andere kunstwerken. Andere werkzaamheden zijn de bestrijding van incidenten, de ondersteuning bij hoogwater en de bestrijding van gladheid en ijs op en bij de sluiscomplexen. Naast het dagelijkse onderhoud voeren Van den Herik-Sliedrecht en BAM specifieke activiteiten uit om het te onderhouden areaal te verbeteren.

De grootste klus betreft het Amsterdam-Rijnkanaal, dat loopt van het IJ naar de Waal bij Tiel. Ongeveer honderdduizend schepen maken er jaarlijks gebruik. Daarmee is het Amsterdam-Rijnkanaal het drukst bevaren kanaal ter wereld. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. Volgens Cobouw gaat het in totaal om een bedrag van ruim 20 miljoen euro.

Rijkswaterstaat hanteerde de ‘best value aanpak’ bij de aanbestedingsprocedure. De marktpartijen zijn hierbij uitgedaagd om hun expertise te laten zien. De combinatie PARK realiseerde de hoogste waarde voor de laagste kosten. Er werd met name goed gescoord bij de criteria beschikbaarheid, inzicht in het areaal, tevredenheid van gebruikers en omgeving en bijdrage aan duurzaamheid. De combinatie diende een plan in waarmee ze voldoet aan de ambitie van Rijkswaterstaat om voor 2030 het netwerk energieneutraal te kunnen laten functioneren. Dit plan wordt nog verder uitgewerkt.

MEER INFOMATIE
Bericht van Rijkswaterstaat

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.