secundair logo knw 1

Op Terschelling spoelde direct na de ramp veel afval aan I foto: Ritzo ten Cate via Flickr

Een coalitie van natuur- en milieuorganisaties, bergers en andere partijen heeft een kleine 90.000 kilo afval van het containerschip MSC Zoe verwijderd uit de Waddenzee. Dit gebeurde tijdens de eerste opruimactie in het kader van het drie jaar durende project CleanUpXL.

De ramp met de MSC Zoe vond alweer drie jaar geleden – in de nacht van 1 op 2 januari 2019 om precies te zijn – plaats. Terwijl het schip voer over een route ten noorden van de Waddeneilanden, sloegen tijdens een storm 342 containers met meer dan drie miljoen kilo lading overboord. Hetzelfde jaar is ongeveer driekwart van het afval weggehaald uit de zee en van de stranden, maar nog steeds ligt er zo’n 800.000 kilo verspreid op de zeebodem.

Drie jaar lang opruimacties
Het doel van CleanUpXL is om de resterende rommel te verwijderen. Daarom worden drie jaar lang verschillende opruimacties gehouden. CleanUpXL is een gezamenlijk initiatief van de Waddenvereniging, Stichting De Noordzee, Stichting Duik de Noordzee schoon, natuur- en milieufederaties, duikers, bergers en recyclebedrijven. Het project wordt gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij.

De eerste opruimactie ging in september 2021 van start en is voor het einde van het jaar afgerond. De partijen hebben eerst 3.000 vierkante kilometer zeebodem van de Noord- en Waddenzee met een sonar in kaart gebracht. Daaruit bleek dat er naast de lading van de MSC Zoe veel meer troep op de zeebodem ligt. Vervolgens is 87.592 kilo afval uit de zee gehaald. Dat was het resultaat van zes dagen bergen, zeven duikexpedities op verschillende wrakken en een strandopruimactiviteit met 110 vrijwilligers.

Allerlei soorten afval verwijderd
Er zijn allerlei grote en kleine spullen van plastic en kunststof verwijderd, zoals voetenbadjes, slippers, nylon balen en vispluis. Tevens is veel ijzerschoot, een onderstel van een vrachtwagen en een kleine container opgeruimd. Verder zijn heel wat kleinere onderdelen aangetroffen, bijvoorbeeld waterkokers, badjassen en elektrische snoeren. Het tijdens CleanUpXL geborgen afval wordt zoveel mogelijk hergebruikt.

Fishing for Litter is een ander project waarmee nog steeds lading van de MSC Zoe uit zee wordt gehaald. Hierbij brengen bodemvissers die actief zijn in de Noordzeekustzone, verloren lading en zwerfafval als ‘bijvangst’ aan land.

MEER INFORMATIE
Website CleanUpXL
H2O Actueel (mei 2021): plastics MSC Zoe
H2O Actueel (nov. 2019): nog kwart lading zoek

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.