secundair logo knw 1

De gevonden boerenschouw | Foto Hollandse Delta

In de Zuid Hollandse delta was de boerenschouw, een vrij platte schuit waarmee agrariërs vee en spullen vervoerden, eeuwenlang een veelgebruikt vervoersmiddel. Inmiddels zijn ze bijna allemaal verdwenen. Onlangs dook er bij archeologisch onderzoek in de buurt van Strijen een gaaf exemplaar op. Het waterschap wil de boot laten renoveren en tentoonstellen en is op zoek naar verhalen achter het gebruik van dit type boten.

“De loop der tijd maakt gewone dingen bijzonder”, zegt Arco van de Ree van waterschap Hollandse Delta. “Tot ongeveer de Tweede Wereldoorlog gebruikten boeren in deze omgeving boerenschouwen om melkbussen en vee te verplaatsen. Sloten en watergangen moet je zien als historische snelwegen. Dus deze boten moeten tijdenlang gezichtsbepalend zijn geweest.”

Arco van de ReeArco van de ReeDe boerenschouwen werden steeds minder gebruikt in de jaren na de oorlog door verbetering van het wegenstelsel en de opkomst van tractoren. “Met als gevolg dat ze met de jaren gewoon verdwenen zijn. We weten natuurlijk niet precies wat er met die schouwen gebeurd is, maar feit is dat er nu bijna geen voorbeelden meer van bestaan. Dat maakt de vondst van een piekfijn exemplaar nu dus wel bijzonder.”

De vondst werd gedaan tijdens archeologisch onderzoek in de buurt van Strijen. Het havenkanaal lag in de frontlinie aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, waardoor er bij dijkversterkingen altijd eerst wordt gekeken of er niet-gesprongen explosieven in de bodem zitten.

De gevonden schouw is bijna volledig, maar wel erg vuil. Waterschap Hollandse Delta laat de boot nu samen met de gemeente Hoekse Waard schoonmaken en renoveren. “Dat betekent dat de boot bijna helemaal uit elkaar wordt gehaald, gereinigd en vervolgens weer in elkaar wordt gezet. Dat zal tot begin volgend jaar duren.”

Het schoonmaken van de schouw heeft niet alleen esthetische waarde, maar is ook belangrijk om de boot goed te kunnen dateren. “Eerste schattingen van een expert wijzen erop dat de boot tussen de honderd en honderdvijftig jaar oud is. Maar ouder zou ook kunnen, want ze zijn eeuwenlang intensief gebruikt in dit gebied.”

Door de boot tentoon te stellen, mogelijk in museum Hoeksche Waard, wil waterschap Hollandse Delta voldoen aan de doelstellingen uit de Erfgoeddeal en het Europese verdrag van Faro. “Als waterschap willen we erfgoed laten zien en daarbij de relatie van het erfgoed met mens en omgeving centraal zetten.”

In dat kader doet Van de Ree ook nog een oproep. Hij wil graag de verhalen achter het gebruik van dit soort boerenschouwen horen. “We zouden heel graag iets horen van mensen die zich nog kunnen herinneren hoe dit soort boten werd gebruikt. Als ze er foto’s van hebben, zijn die ook zeer welkom. Want met deze informatie kunnen we de boot niet alleen aan het brede publiek laten zien, maar ook het verhaal erachter vertellen.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.