secundair logo knw 1

De gevonden boerenschouw | Foto Hollandse Delta

In de Zuid Hollandse delta was de boerenschouw, een vrij platte schuit waarmee agrariërs vee en spullen vervoerden, eeuwenlang een veelgebruikt vervoersmiddel. Inmiddels zijn ze bijna allemaal verdwenen. Onlangs dook er bij archeologisch onderzoek in de buurt van Strijen een gaaf exemplaar op. Het waterschap wil de boot laten renoveren en tentoonstellen en is op zoek naar verhalen achter het gebruik van dit type boten.

“De loop der tijd maakt gewone dingen bijzonder”, zegt Arco van de Ree van waterschap Hollandse Delta. “Tot ongeveer de Tweede Wereldoorlog gebruikten boeren in deze omgeving boerenschouwen om melkbussen en vee te verplaatsen. Sloten en watergangen moet je zien als historische snelwegen. Dus deze boten moeten tijdenlang gezichtsbepalend zijn geweest.”

Arco van de ReeArco van de ReeDe boerenschouwen werden steeds minder gebruikt in de jaren na de oorlog door verbetering van het wegenstelsel en de opkomst van tractoren. “Met als gevolg dat ze met de jaren gewoon verdwenen zijn. We weten natuurlijk niet precies wat er met die schouwen gebeurd is, maar feit is dat er nu bijna geen voorbeelden meer van bestaan. Dat maakt de vondst van een piekfijn exemplaar nu dus wel bijzonder.”

De vondst werd gedaan tijdens archeologisch onderzoek in de buurt van Strijen. Het havenkanaal lag in de frontlinie aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, waardoor er bij dijkversterkingen altijd eerst wordt gekeken of er niet-gesprongen explosieven in de bodem zitten.

De gevonden schouw is bijna volledig, maar wel erg vuil. Waterschap Hollandse Delta laat de boot nu samen met de gemeente Hoekse Waard schoonmaken en renoveren. “Dat betekent dat de boot bijna helemaal uit elkaar wordt gehaald, gereinigd en vervolgens weer in elkaar wordt gezet. Dat zal tot begin volgend jaar duren.”

Het schoonmaken van de schouw heeft niet alleen esthetische waarde, maar is ook belangrijk om de boot goed te kunnen dateren. “Eerste schattingen van een expert wijzen erop dat de boot tussen de honderd en honderdvijftig jaar oud is. Maar ouder zou ook kunnen, want ze zijn eeuwenlang intensief gebruikt in dit gebied.”

Door de boot tentoon te stellen, mogelijk in museum Hoeksche Waard, wil waterschap Hollandse Delta voldoen aan de doelstellingen uit de Erfgoeddeal en het Europese verdrag van Faro. “Als waterschap willen we erfgoed laten zien en daarbij de relatie van het erfgoed met mens en omgeving centraal zetten.”

In dat kader doet Van de Ree ook nog een oproep. Hij wil graag de verhalen achter het gebruik van dit soort boerenschouwen horen. “We zouden heel graag iets horen van mensen die zich nog kunnen herinneren hoe dit soort boten werd gebruikt. Als ze er foto’s van hebben, zijn die ook zeer welkom. Want met deze informatie kunnen we de boot niet alleen aan het brede publiek laten zien, maar ook het verhaal erachter vertellen.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.