Met de campagne 'Geen prut in de put', die gisteren van start is gegaan, wil de organisatie Waterpanels Limburg het publiek bewust maken van de problemen die afval in de rioolkolken veroorzaakt. Gedragsverandering is het uiteindelijke doel.
Waterpanels Limburg is een samenwerkingsverband van 33 Limburgse gemeenten, Waterleidingmaatschappij Limburg, Waterschapsbedrijf Limburg, Waterschap Limburg en de provincie. Het samenwerkingsverband houdt elk jaar een campagne om burgers bewust te maken van manieren waarop ze zelf kunnen bijdragen aan doelmatig waterbeheer en aanpak van de klimaatproblematiek.
Dit jaar draait de campagne om de problematiek van afval in de rioolkolken. Kolken raken nu regelmatig verstopt door bijvoorbeeld zand, bladeren, zwerfvuil, poepzakjes, frituurolie en andere schadelijke materialen. "Als deze zaken niet in de rioolkolken worden gedumpt, bespaart het de inwoners jaarlijks veel onnodige extra reinigingskosten," zegt Karinka Wijnhoven van Waterpanels Limburg. "De exacte meerkosten van de verstoppingen zijn niet bekend, maar omdat het oplossen van verstoppingen vaak lastig is, levert het verminderen van het aantal verstoppingen altijd winst op".
De gevolgen van de klimaatverandering, waar Limburg bijvoorbeeld met de hevige regenval in de zomer van 2016 mee werd geconfronteerd, was de aanleiding van de campagne. "Er valt meer regenwater in steeds kortere perioden. Verstopte straatkolken kunnen leiden tot extra wateroverlast. Gooien van verontreinigingen in de kolken is ook niet gewenst omdat het kan leiden tot vervuiling van het oppervlaktewater. Veel straatputten zijn de afgelopen jaren afgekoppeld van de rioolwaterzuiveringen en het afvoerwater komt rechtstreeks terecht in het oppervlaktewater."
De campagne loopt nog tot 3 november en bestaat onder andere uit een website. Wijnhoven is realistisch over de ambities van het project. "Als we stappen kunnen zetten richting bewustwording, is dat heel mooi. Gedragsverandering is lastig te bereiken, maar zou natuurlijk nog beter zijn." Of de campagne dat doel bereikt, blijft de vraag. "Gezien het beperkte budget wordt het effect richting bewustwording burger niet gemeten."
Meer informatie over de campagne is te vinden op de projectwebsite, bijvoorbeeld over de bijzondere voorwerpen die bij het reinigen van de waterkolken worden gevonden, zoals schoenen, bh's en wapens.
Bovendien nog een tweede prijs in Hoofddorp, de Winnaar van de Publieksprijs de Gerritshoeve / Kastan van Ontwerper Architectenbureau Gijs de Waal. (Winnaars Arie Keppler Prijs 2024 - Architectuur.nl) Ik heb vaak en veel moeten uitleggen waarom juist in deze ruimte vragende polder opnieuw een aanslag wordt gedaan op vruchtbare agrarische grond. *)
De aanleiding van mijn reactie is een fout in de oppervlakte maat van de Piekberging, 16 ha. moet 67 ha. zijn. Aansluitend heb ik nog een verzoek om met een link ook de informatie over de Piekberging zelf te ontsluiten: https://www.rijnland.net/actueel/nieuwsoverzicht/piekberging-haarlemmermeer-wint-arie-keppler-prijs-2024/
https://www.rijnland.net/wat-doet-rijnland/in-uw-buurt/piekberging-haarlemmermeer/
https://www.rijnland.net/wat-doet-rijnland/in-uw-buurt/piekberging-haarlemmermeer/veel-gestelde-vragen-piekberging-haarlemmermeer/ *)