secundair logo knw 1

Henriëttewaard | Foto Kunstloc Brabant

In de Henriëttewaard, een polder bij Den Bosch, komen natuurontwikkeling, cultureel erfgoed en de hoogwateraanpak samen. De provincie werkt aan een gebiedsaanpak. Kunstloc Brabant heeft een challenge uitgeschreven om creatieve makers aan deze opgave te verbinden. “Dat moet leiden tot een interdisciplinaire aanpak en meer verbeeldingskracht.”

De ongeveer 100 hectare grote polder Henriëttewaard is gelegen tussen de Dieze, de Maas en het Diezekanaal. Het gebied is historisch belangrijk als onderdeel van de Zuidwaterlinie en als inundatiegebied. Tegelijkertijd kent de polder waterproblemen, met enerzijds overstromende rivieren en anderzijds periodes van droogte.

Netty van de Kamp Dat leidt allereerst tot de vraag hoe het watersysteem georganiseerd kan worden zodat het klaar is voor de toekomstige opgaven van de overvloed en de tekorten aan water. “Maar in dit gebied komen meer vragen op”, stelt Netty van de Kamp, adviseur Kunst en Ruimte bij Kunstloc Brabant. “Dit gebied heeft kenmerkend historisch erfgoed, dat we graag zichtbaar willen maken en kunnen koppelen aan de bestaande gebiedsopgave.”

En laat dat nu net de expertise van Kunstloc Brabant zijn. Deze provinciale kennis- en uitvoeringsorganisatie voor de kunsten organiseert, naast educatieve en participatieve kunstprojecten – ook de verbinding tussen wat Van de Kamp ‘makers en mogelijkmakers’ noemt. “Wij koppelen opdrachtgevers, bijvoorbeeld overheden, aan kunstenaars en ontwerpers als het gaat om maatschappelijke vraagstukken.”

Dat doet de organisatie vanuit de overtuiging dat de samenwerking tussen kunstenaars en – in dit geval - medewerkers van de gemeente, de provincie, het waterschap en Staatsbosbeheer uiteindelijk leidt tot de mooiste resultaten. “En tot onverwachte resultaten. Dankzij verbeeldingskracht wordt de wereld niet alleen een stukje mooier, ik geloof ook echt dat je door een interdisciplinaire aanpak uiteindelijk tot de meest efficiënte en innovatieve oplossingen komt. Zo’n werkwijze hoeft ook helemaal niet duurder te zijn.”

Het is dan ook de bedoeling van de challenge dat kunstenaars of ontwerpers een team samenstellen rondom de gebiedsopgave in Henriëttewaard. “Daarmee zit de samenwerking al ingebakken in de challenge zelf. Deze methode werkt. Dat hebben we ook gezien bij de Groene Corridor tussen Eindhoven en Oirschot. Daar is gekozen voor een observatorium in het landschap, die een heel nieuwe manier van landschapsbeleving mogelijk heeft gemaakt. Hopelijk komen er door deze challenge ook voor de Henriëttewaard creatieve en innovatieve ideeën opborrelen waar eigenlijk iedereen enthousiast van wordt.”

Aanmelden kan tot en met 10 maart 2024. De vijf geselecteerde teams ontvangen een vergoeding van €7.500 en krijgen de mogelijkheid hun ontwerpen te presenteren op de Dutch Design Week 2024. De selectie zal worden gemaakt door een jury onder leiding van Floris Alkemade, voormalig Rijksbouwmeester.

In een interview op de website van Kunstloc Brabant zegt hij over deze challenge: “We zijn op zoek naar een ontwerpbenadering die al die schijnbaar tegengestelde belangen kan laten samenwerken. Samenlevingsdenken is dat. Juist zo’n ontwerpvraag smeedt nieuwe samenwerkingsverbanden, die je op een heel ander spoor zetten en verder helpen."

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.