secundair logo knw 1

COASTAR onderzoekt hoe in de duinen brak water kan worden gewonnen om er drinkwater van te maken.

Het project COASTAR, dat de zoetwatervoorziening in Nederland moet beschermen, heeft van de jury van De Vernufteling alvast een ‘eervolle vermelding’ ontvangen. Daarnaast maakt de inzending kans op de publieksprijs, die op 28 januari wordt uitgereikt.

Het is dit jaar voor het eerst dat een eervolle vermelding is toegekend. Daarmee wil Koninklijke NLingenieurs, die De Vernufteling in het leven heeft geroepen, een project dat net niet door mag naar de finale extra aandacht geven.

Alleen projecten die al zijn afgerond dingen mee naar de juryprijs, verklaart woordvoerder Claudia Meijers van de branchevereniging. "COASTAR is absoluut jurygenomineerdwaardig, maar bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase."

In het kennisprogramma van Arcadis, Deltares en KWR wordt samen met bedrijven en overheden gewerkt aan grootschalige ondergrondse opslag van zoet water. Ook wordt onderzocht of brak grondwater kan worden ontzilt om er drinkwater van te maken. Het project is begonnen in Zuid-Holland, maar pilots vinden plaats in de gehele kuststrook.

COASTAR dingt nog wel mee naar de publieksprijs. Daarvoor kan tot 22 januari gestemd worden via de website van NLingenieurs.

Twaalf inzendingen
Er waren dit jaar twaalf inzendingen voor De Vernufteling 2020, waarvan er vier genomineerd zijn voor de juryprijs. "Daar zijn we heel trots op", zegt Meijers. "Het was natuurlijk een vreemd jaar, met bureaus die alleen maar thuiswerken. Dit laat de innovatiekracht van de sector zien."

Vorig jaar waren er vijftien inzendingen, met vijf kanshebbers op de juryprijs. Die viel uiteindelijk ten deel aan de Waterfabriek Wilp van Royal HaskoningDHV, Witteveen + Bos en waterschap Vallei en Veluwe. De publieksprijs ging toen naar het project ‘Ontwerp je eigen Klimaat Schoolplein via serious gaming’ van Tauw.

Global Flood Risk Tool
De vier genomineerden voor de juryprijs van 2020 zijn: de coronaveilige lift van ABT, de brandremmende ballen van Antea Group, de 3D-geprinte brug van recyclebare kunststof (circulair composite) van Royal HaskoningDHV en de innovatieve geleiderail van Witteveen + Bos, BAM Verkeerstechniek en Saferoad Holland.

Van de overige kandidaten voor de publieksprijs heeft verder alleen de Global Flood Risk Tool van Royal HaskoningDHV een duidelijke link met de watersector. Met deze software kan de schade bij een overstroming geschat worden.

De Vernufteling, een prijs voor het meest vindingrijke project van het (afgelopen) jaar, wordt traditiegetrouw uitgereikt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van NLingenieurs. Die wordt dit jaar vanwege de lockdown online gehouden.

 

MEER INFORMATIE
Overzicht genomineerden publieksprijs De Vernufteling
H2O-bericht: Oplossing waterproblemen ondergronds gezocht
H2O-bericht: Waterfabriek Wilp wint De Vernufteling

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.