secundair logo knw 1

Sfeerbeeld van het poldergebied met de kerk van Schalkwijk in de verte I foto: Jan Dijkstra via Wikimedia Commons

Is er een nieuwe drinkwaterwinning van 7 miljoen kubieke meter per jaar mogelijk op het Eiland van Schalkwijk, een gebied in de gemeente Houten? Daarnaar doet Vitens momenteel onderzoek. De Commissie voor de milieueffectrapportage beveelt aan om te laten zien hoe de locatie en inrichting van de winning stapsgewijs wordt bepaald. Het is belangrijk om te onderzoeken wat de effecten op het grondwater zijn, want die zijn nog moeilijk te voorspellen.

De onafhankelijke Commissie mer heeft vandaag (10 april) het advies gepubliceerd. Dat is opgesteld op verzoek van de provincie Utrecht. Die vindt het evenals Vitens belangrijk dat er nieuwe bronnen voor drinkwater beschikbaar komen, omdat de vraag in de regio snel stijgt door een groei van zowel de bevolking als de bedrijvigheid en door langere periodes van hitte en droogte vanwege de klimaatverandering.

De provincie en Vitens zien een nieuwe winning op het Eiland van Schalkwijk als een goede optie. Het streven is om jaarlijks 7 miljoen kubieke grondwater op te pompen, vergelijkbaar met wat ongeveer 70.000 huishoudens aan drinkwater gebruiken. Het grondwater is honderden jaren oud en zit onder de kleilaag in de bodem op minstens 90 meter diepte.

Als drinkwaterwinning in het poldergebied verantwoord blijkt te zijn, verwacht Vitens het eerste grondwater na 2030 te kunnen winnen. Daarvoor is een vergunning van de provincie nodig. Vitens is bezig met de procedure voor de milieueffectrapportage en de commissie mer heeft nu aangegeven welke informatie hiervoor essentieel is.

Stapsgewijs naar voorkeursalternatief
De commissie raadt het waterbedrijf aan om in een aantal stappen te komen tot een voorkeursalternatief, dus wat de beste locatie of locaties zijn voor het winnen van grondwater. In de ondergrond zijn veel breuken aanwezig, wat gebleken is bij eerder onderzoek. De effecten op het grondwater zijn daardoor nu nog moeilijk te voorspellen. Hetzelfde geldt voor de indirecte effecten daarvan, bijvoorbeeld op natuur, archeologische waarden en landbouw.

Dit vraagt om een goed inzicht in het grondwatersysteem. Vitens zal in de milieueffectrapportage duidelijk moeten aangeven welke onzekerheden er spelen en hoe daarmee wordt omgegaan. Dat kan bijvoorbeeld door extra maatregelen achter de hand te houden als volgens de monitoring effecten tegenvallen.

Ook kijken naar lange termijn
De commissie mer adviseert verder om het initiatief te bekijken in samenhang met langetermijnkeuzes voor de drinkwatervoorziening. Vitens doet er goed aan om nut, noodzaak en urgentie van het voorgenomen project te onderbouwen vanuit een breed perspectief voor de lange termijn.

Op korte termijn ligt winning van diep grondwater voor de hand, aldus de commissie. Op den duur kan winning uit andere bronnen, zoals oppervlaktewater, een goed alternatief zijn. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.
Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦