secundair logo knw 1

Beeld: SarahRichterArt via Pixabay

Het nieuwe samenwerkingsverband De Blauwe Motor waaraan een groot aantal organisaties en bedrijven meedoet, mikt op versnelling en opschaling van innovaties in de watertechnologiesector. Daarbij staan de thema’s van waterbeschikbaarheid en waterkwaliteit centraal. Binnenkort wordt een integraal programma voor de komende jaren gepresenteerd.

De initiatiefnemers spreken over een samenwerking die uniek in breedte en omvang is. De coalitie bestaat uit bedrijven, waterschappen, drinkwaterbedrijven, onderzoeksinstellingen, universiteiten, ministeries, provincies en gemeenten. Zij vertegenwoordigen het hele ecosysteem van onderzoek en innovatie op het terrein van watertechnologie.

Jantienne van der MeijJantienne van der Meij
(foto: Lucas Kemper)

Het doel is om duurzame en circulaire watertechnologie innovaties sneller naar de markt te brengen, vertelt Jantienne van der Meij, directielid van het Topconsortium voor Kennis en Innovatie (TKI) Watertechnologie en manager government affairs van WaterCampus Leeuwarden. “Dat wordt natuurlijk vaker gezegd. We merken echter dat er weliswaar bij innovaties steeds beter wordt samengewerkt, maar dat nog niet altijd alle belangrijke spelers aanhaken. Met De Blauwe Motor willen wij samenhang creëren. Het gaat om met een helicopterview kijken naar waar we met zijn allen naartoe willen.”

Twee centrale thema’s
De samenwerking richt zich op twee thema’s, zegt Van der Meij. “Er zijn nieuwe oplossingen nodig voor de waterbeschikbaarheid die onder meer onder druk staat door droogte en toenemend verbruik. Hetzelfde geldt voor de waterkwaliteit gezien de enorme opgave om in 2027 de doelen van de Kaderrichtlijn Water te halen. We bekijken hoe we gas kunnen geven. Dat kan alleen als bij innovaties de ontwikkeling, implementatie en marktbetreding worden opgepakt met het hele onderzoeks- en innovatie-ecosysteem. Hierbij hebben we vier doelstellingen voor De Blauwe Motor geformuleerd (zie kader, red.).”

Van der Meij wijst erop dat het gemiddeld zo’n tien jaar duurt voordat een innovatie in de watersector commercieel levensvatbaar is. “Zo zijn waterschappen en drinkwaterbedrijven terughoudender bij het toepassen van technologieën die zich nog niet echt hebben bewezen, vanuit hun optiek ook begrijpelijk. Door een integrale aanpak willen we bij zulke kritische processen een versnelling aanbrengen, zodat een innovatie eerder de markt bereikt.”

Integraal programma
Trekkers van de samenwerking zijn Wetsus, KWR, STOWA, Water Alliance, TKI Watertechnologie en de vijf waterschappen in Oost-Nederland (Vechtstromen, Zuiderzeeland, Drents Overijselse Delta, Rijn en IJssel en Vallei en Veluwe). Welke partijen verder allemaal meedoen, wordt later bekendgemaakt. Er wordt gewerkt aan een integraal programma met activiteiten voor de komende jaren. Van der Meij: “Ik denk dat we begin april hiermee naar buiten kunnen treden.”

Tot slot, wat is voor Van der Meij de belangrijkste meerwaarde van De Blauwe Motor? “Dat de partijen in de watertechnologiesector integraal gaan samenwerken, zodat goede kennis en innovaties sneller kunnen worden geïmplementeerd. Dit draagt bij aan oplossingen voor de grote maatschappelijke uitdagingen waarvoor we in Nederland én de wereld staan.”


VIER DOELEN

Het uitgangspunt is dat De Blauwe Motor een bijdrage levert aan vier doelen:

  • Economische groei. Dit wordt omschreven als een verdere ontwikkeling en (export)groei van de watertechnologiesector en van veel sectoren die water verbruiken. De innovatie en uitrol van watertechnologie worden versneld via een effectief werkend onderzoeks-, demonstratie- en implementatieprogramma en een bijbehorend ecosysteem.
  • Hoogwaardig voorzieningsniveau van water als economische en maatschappelijke randvoorwaarde. Via keteninnovatie wordt een watertransitie gerealiseerd.
  • Water voor een gezonde leefomgeving. Het gaat erom dat water geen bedreiging vormt voor de gezondheid van planten, dieren en mensen en juist bijdraagt aan biodiversiteit.
  • Circulaire economie. Water wordt zoveel mogelijk hergebruikt. Ook worden uit afvalwater zoveel mogelijk materialen en energie teruggewonnen.

 

MEER INFORMATIE
Toelichting op site TKI Watertechnologie

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.