secundair logo knw 1

Voor wat betreft het risico van natuurrampen is Nederland het onveiligste land van Europa, zo concluderen Duitse ontwikkelingsorganisaties in een rapport, gemaakt in samenwerking met de VN. Het Nederlandse onderzoeksinstituut Deltares is het daar niet mee eens: "Het is evident onjuist om informatie zo te presenteren."

Nederland loopt volgens het World Risk Report 2016 een relatief groot gevaar op een natuurramp. Ons land staat op plaats 49 van 171 landen en is daarmee het onveiligste land van Europa. Ter vergelijking: buurlanden België en Duitsland nemen plekken 143 en 147 in. En ook Italië – toch net getroffen door een vreselijke aardbeving – valt nog buiten de top-honderd. De index is opgesteld door Bündnis Entwicklung Hilft, een Duitse coalitie van ontwikkelingsorganisaties, in samenwerking met de United Nations University.

Nederland heeft zo'n hoge klassering door het grote aantal mensen dat potentieel is blootgesteld aan een overstroming. Dit risico neemt alleen maar toe door de stijging van de zeespiegel, stellen de onderzoekers. Bij alle andere aspecten zoals weerbaarheid op korte termijn en aanpassingsvermogen op lange termijn scoort Nederland juist erg goed.

"De risico-index is een dappere poging om een wereldwijd overzicht te geven", zegt Frans Klijn, senior specialist overstromingsrisico's bij het onafhankelijke onderzoeksinstituut Deltares. "Maar het is evident onjuist om de informatie zo te presenteren. Door één index op te stellen is er geen ruimte voor nuances per land." Deltares is zelf bezig om mondiaal overstromingsrisico's in kaart te brengen. Het blijkt erg lastig om goede informatie over de fysieke infrastructuur per land te verzamelen, vertelt Klijn. "De vraag is: wat is überhaupt de kans om aan een overstroming te worden blootgesteld? Dit beschermingsniveau vind je in de index niet terug wat onze vreemde klassering verklaart. Nederland is juist wereldtop als het gaat om bescherming. Kijk je naar het gemiddeld aantal slachtoffers per jaar door een overstroming, dan is het risico extreem laag vergeleken met andere landen."

Lees hier World Risk Report 2016: the importance of infrastructure

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”