secundair logo knw 1

Kennisinstituut Deltares in Delft hield vandaag de eerste stormproef met asfalt uit de Friese Waddenzeedijk bij Lauwersmeer. De proef moet uitwijzen wanneer het asfalt op de Nederlandse dijken precies aan vervanging toe is. Het asfalt doorstond de eerste test zo op het oog goed.

Enkele honderden kilometers van de Nederlandse zeedijken zijn met asfalt bekleed. Hoe sterk oud asfalt nog is, is niet precies bekend. Volgens de huidige rekenmodellen is het asfalt dat 30 tot 50 jaar geleden werd gelegd aan vervanging toe, maar het vermoeden bestaat dat het asfalt nog wel een tijd mee kan, vertelt Paul van Steeg van Deltares. Met de proeven in de golfgoot van Deltares (300 meter lang, 9,5 meter diep en 5 meter breed) kan bepaald worden of dat vermoeden juist is. "We weten het niet zo goed, daarom werken we in de rekenmodellen met conservatieve aannames."

Via een serie van stormproeven wordt onderzocht hoe lang het dijkasfalt nog mee kan. Als dat langer is dan waar nu in rekenmodellen rekening mee wordt gehouden, kunnen dijkverbeteringen uitgesteld worden. Dat zou een besparing van tientallen miljoenen euro's opleveren, aldus Van Steeg. De testen die nu worden gedaan kosten 2,6 miljoen euro en worden gefinancierd door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma.

Speciaal voor de proef is Fries asfalt getransporteerd naar Delft. Tien stroken van acht meter lang en een halve meter breed werden door Wetterskip Fryslan uit de Lauwersmeerdijk gehaald en op een nagebouwde dijk geplaatst. Dat proces vergde enkele maanden, aldus Van Steeg.

De test in de golfgoot is fase twee. Door zware golven op het asflalt te laten slaan, wordt onderzocht wanneer een dijk met verouderde asfaltbekleding bezwijkt. Van Steeg vertelt dat het asfalt op het oog de eerste proeven goed heeft doorstaan. Metingen in het asfalt moeten echter meer precieze resultaten opleveren. De analyse van deze duizenden metingen zal in de loop van dit jaar worden afgerond, aldus Van Steeg.

Als blijkt dat het asfalt een langere reststerkte heeft dan is dat goed nieuws voor dijkbeheerders in het hele land. Jan Hateboer van Wetterskip Fryslan: “Een kwart van onze dijken zal de komende jaren worden versterkt. Als uit de proef blijkt dat het asfalt nog sterk genoeg is kunnen dijkverbeteringen uitgesteld worden. Zo kunnen we slimmer en efficiënter werken om alles betaalbaar te houden. Nederland staat namelijk voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”