secundair logo knw 1

De dijk bij Zwolle wordt 'bekramd' | Foto Bommel

Op dag drie van de hoogwateroefening Deining & Doorbraak kwamen dijkwachten en militairen en reservisten van Defensie in actie om dijken te inspecteren en waar nodig te versterken. Dat gebeurde op meerdere plaatsen omdat dijken scheuren of instabiliteit vertoonden.

Het hoge water zette dijken onder druk. Het betrof meer dan 1.100 kilometer dijk langs de grote rivieren, waar achter vier miljoen mensen wonen. Dijkwachters gingen met prikstok en tablet op pad, Defensie zette een Chinook in. Bij Fort Honswijk leverde de helikopter zandzakken af om de dijk te versterken.

De IJsseldijk tussen Olst en Zwolle, een dijk die niet aan de wettelijke veiligheidsnormen voldoet, vertoonde op een paar plekken verzwakkingen. Bij Zwolle werd een stuk dijk bekramd, een scheur in de dijk werd afdekt met dekzijl en verzwaard met zandzakken.

Op Kampereiland moest een steunberm worden aangelegd om tegendruk te bieden aan de dijk die het begaf. Aanvang van dit herstel liep vertraging op, omdat dijkwachters de instabiliteit in de dijk (aangegeven met een foto) misten.

In Deining & Doorbraak oefenen vijf waterschappen (Drents Overijsselse Delta, Rijn en IJssel, Vallei en Veluwe, Stichtse Rijnlanden en Rivierenland), drie veiligheidsregio’s, Rijkswaterstaat Oost Nederland, het Watermanagement Centrum Nederland en het ministerie van Defensie voor het eerste gezamenlijk en met een gedeeld crisismanagementsysteem. Meer dan duizend mensen doen mee aan de oefening.

Deining & Doorbraak eindigt vrijdag. Daarna wordt de balans opgemaakt. 

 

Lees ook: Grootste crisisoefening dijken sinds 1953

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.