secundair logo knw 1

Foto: Waterschap De Dommel

De miljoeneninvestering in de afgelopen vrijdag geopende Energiefabriek Tilburg moet binnen tien jaar worden terugverdiend. Op de rioolwaterzuivering wordt door Waterschap De Dommel biogas, fosfaat en stikstof teruggewonnen. 

In Washington DC staat een vergelijkbare, maar iets grotere, installatie, waarbij thermische drukhydriolyse wordt gecombineerd met een Anammox-reactor. De Energiefabriek in Tilburg is de eerste rioolwaterzuivering in Nederland waar een Cambi-installatie is geïnstalleerd en gekoppeld aan een Anammox-installatie.

De Anammox-installatie verwijdert ongeveer 900 kilo stikstof per dag uit het restwater van de slibverwerking. De Cambi-installatie wordt al eerder ingezet en behandelt het slib voordat het wordt vergist en is in staat de sterke celstructuur van het slib te kraken. "Door het kraken van de cellen komt er meer biomassa beschikbaar om te vergisten en dus heb je meer biogas. In totaal levert deze methode 20-30% meer biogas op dan conventionele gisting”, vertelt Jan-Evert van Veldhoven, zuiveringstechnoloog bij waterschap De Dommel (en initiator van de Energiefabriek).

Omdat De Dommel al het slib uit het werkgebied op de Energiefabriek in Tilburg gaat verwerken, wordt er meer gas geproduceerd dan de rwzi en de Energiefabriek nodig hebben om te kunnen draaien. "De rest wordt op de markt gebracht. Het biogas wordt door Attero (de buurman van de Energiefabriek) opgewerkt tot aardgas en op het gasnet gezet, waarbij de groencertificaten ten gunste komen van De Dommel. Van het fosfaat dat we filteren, maken we Struviet, een kunstmest. Dat kunnen we ook verkopen. Dat is de inkomstenkant."

Maar de grootste winst behaalt de Energiefabriek door veel te besparen. Het proces waarbij het slib wordt ontwaterd, verloopt efficiënter - dankzij de Cambi-installatie. “Het slib is gekraakt en dus kunnen we er, naast het omzetten van organische stof in biogas, ook meer water aan onttrekken. Daardoor hoeven we minder slib af te voeren naar de verbrandingsinstallatie. Dat scheelt zo’n 60.000 transportkilometers per jaar, een enorme besparing aan geld en energie."

In totaal moet de Energiefabriek de miljoenen, die in er in geïnvesteerd zijn in tien jaar weer terugverdienen. "Dat is al meegenomen bij de gunning in 2012 en daar houden we natuurlijk aan vast. Afval is een waardevolle grondstof en door de installaties in de Energiefabriek zijn we ook in staat die waarde te verzilveren."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.