secundair logo knw 1

De Europese Commissie evalueert iedere twee jaar de uitvoering van het Europese milieubeleid en de Europese milieuwetgeving in Nederland. In het Environmental Implementation Review 2019 toont de Commissie zich bezorgd over de Nederlandse waterkwaliteit, vooral als het gaat om nutriëntenconcentraties in het oppervlaktewater.

In haar Environmental Implementation Review (EIR) 2019 schrijft de Europese Commissie dat er op het gebied van waterkwaliteit weliswaar enige vooruitgang is geboekt bij het verminderen van nutriëntenconcentraties en eutrofiëring, maar dat verontreiniging door nitraten een groot probleem blijft. Dit ondanks de inspanningen van de Nederlandse overheid via het nationale actieprogramma voor nitraten.

De Europese Commissie noemt de waterkwaliteit ‘een punt van grote zorg’. Eutrofiëring is nog steeds wijdverspreid en het water is vervuild door nitraten (uit mest afkomstig van de intensieve veeteelt en melkveehouderij). Het nutriëntenbeheer wordt, zo staat in het EIR, bemoeilijkt door de intensivering van de veehouderij en de sterke groei van de rundveesector geleid. 

De Europese Commissie meent dat het een gevolg van deze groei is dat de fosfaatconcentraties tussen 2015 en 2017 de afgesproken grenzen hebben overschreden. Dit leidt tot extra bezorgdheid bij de Europese Commissie over het halen van de waterkwaliteitsdoelstellingen.

Twee acties
De Europese Commissie heeft daarom een onderzoek geopend en volgt nauwgezet hoe de uitvoering van de nitraatrichtlijn en de kaderrichtlijn water bij zullen dragen aan het halen van de waterkwaliteitsdoelstellingen. De Europese Commissie verwacht dat Nederland twee acties prioriteit geeft om de waterkwaliteit te verbeteren.

Ten eerste moet Nederland meer maatregelen nemen om de doeltreffendheid van de bestaande landbouwmaatregelen te beoordelen en aangeven welke aanvullende maatregelen nodig zijn om de doelstellingen van de kaderrichtlijn water en de nitraatrichtlijn te behalen. Ten tweede wil de Europese Commissie dat de maatregelen voor chemische verontreiniging door niet-agrarische bronnen, gebaseerd wordt op een betrouwbare beoordeling van de ecologische belasting.

Behalve het verbeteren van de waterkwaliteit wil de Europese Commissie ook dat Nederland werk gaat maken van de verbetering van de luchtkwaliteit, met name van de concentraties van stikstofdioxide en ozon. Ook vestigt de Europese Commissie de aandacht op het Natura 2000-netwerk en de nationale ecologische netwerken.

 

MEER INFORMATIE
Evaluatie uitvoering EU-milieubeleid 2019

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.