secundair logo knw 1

Vlnr Hans Wijnen, Erik Wagener, Peter Staats en Rick Lormans geven het startsein voor de versterking van de stadsdijken in Zwolle | Foto WDODelta

De versterking van de stadsdijken in Zwolle trekt om meerdere redenen de aandacht. De uitvoering is complex, de kosten zijn zeer hoog en de versterking geldt als pioniersproject voor de toepassing van de zogeheten tweefasenaanpak, het samenwerkingsverband tussen opdrachtgever en uitvoerder bij de planuitwerking en de uitvoering. “Het is een heel bijzonder project”, zei directeur Erik Wagener van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) maandag bij de officiële start in de Scania Haven in Zwolle.

Erik Wagener Stadsdijken vk180 b Erik WagenerWagener gaf samen met bestuurder Hans Wijnen van Waterschap Drents Overijsselse Delta, projectmanager Rick Lormans van Dijkzone Alliantie Zwolle en projectmanager Peter Staats van WDODelta het startsein voor het dijkversterkingsproject. Voor de HWBP-directeur was de trip naar Zwolle een ‘sentimental journey’, want de stad en de haven, waar de eerste damwand de bodem werd ingetrild, zijn voor hem bekend terrein; voordat hij de overstap maakte naar het Hoogwaterbeschermingsprogramma was hij werkzaam bij WDODelta.

Sterker, hij was verantwoordelijk voor en nauw betrokken bij de planontwikkeling voor de versterking van de stadsdijken en dacht mee met het voorstel van projectmanager Staats om de nieuwe innovatieve tweefasenaanpak te gaan toepassen om zo de (financiële) risico’s van het complexe versterkingsproject beter te beheersen.

Het idee werd realiteit met de vorming van Dijkzone Alliantie Zwolle, een consortium waarin het waterschap samenwerkt met de marktpartijen Dura Vermeer, Ploegam, TAUW, Fugro en H+N+S Landschapsarchitecten. Ze trekken samen op in de uitwerking van de plannen en navolgend de nu begonnen uitvoering die in 2027 moet zijn afgerond.

Complex
De stadsdijken zijn 8,7 kilometer lang en lopen als een lint door de stad langs industrieterrein, woonwijk en Natura 2000-gebied. Van de dijken voldoet 7,5 kilometer niet aan de veiligheidsnormen. Er is bijna overal een hoogtetekort. Daarnaast zijn delen afgekeurd voor stabiliteit en piping. Bovendien zijn 9 kunstwerken als onvoldoende beoordeeld, staat er in het projectenboek van het HWBP. De versterking is complex vanwege de krappe ruimte en vraagt om maatwerk. Dat betekent dat de dijken van binnenuit moeten worden versterkt met damwanden.

Wagener: “Ik ken dit project vanaf het begin. En ik herinner me ook de discussie heel goed over de tweefaseaanpak. Het was nieuw, maar hier zijn ze ermee begonnen. En inmiddels wordt het toegepast in heel het land, bij, ik meen, 12 HWBP-projecten nu. De waterbouw loopt hier wel mee voorop. In de droge infrastructuur zie je dat het ook begint, maar daar wordt het nog mondjesmaat toegepast.”

Wat zijn de voordelen van deze aanpak?
“Het belangrijkste voordeel is denk ik wel dat er een vertrouwensrelatie ontstaat. Of kan ontstaan, want je weet het natuurlijk nooit zeker. Door van meet af aan intensief samen te werken, wint de planvorming aan kwaliteit. Alle knelpunten en risico’s worden overwogen en in kaart gebracht en dan komt er een plan uit dat niet alleen gedragen wordt door alle betrokken partijen, maar dat ook maakbaar en haalbaar is.”

Ook financieel geeft dat zekerheden?
“Ja, in de overgang van fase 1 naar fase 2 maak je afspraken over de prijs. En dat gebeurt op basis van een ontwerp dat helemaal is uitgewerkt. De scope is stabiel. Alles is transparant voor alle partijen. Dan krijg je een eerlijke prijs.”

Toch is het met dit project anders gelopen. In een jaar tijd schoten door prijsstijgingen de projectkosten omhoog van 125 miljoen naar 300 miljoen euro voor 7,5 kilometer dijk. Het algemeen bestuur ging in maart akkoord, maar wel met de zorg en vrees dat het waterschap flinke financiële risico’s loopt als de hoge inflatie aanhoudt.
“Het is een van de duurste dijkversterkingsprojecten die we op dit moment hebben binnen het HWBP. De oorlog in Oekraïne heeft behoorlijk impact gehad op de prijzen van materialen. En veel partijen - leveranciers, aannemers - durfden gewoon geen prijzen meer te geven door de grote onzekerheden. Maar nu zie je dat de markt weer stabiliseert, dus de voorspelbaarheid van kosten wordt groter.”

Neemt niet weg dat het prijsniveau in korte tijd veel hoger is geworden. Zorgt dit voor bekostigingsproblemen bij andere dijkversterkingsprojecten binnen het HWBP?
“We moeten allereerst wennen aan het idee dat de projecten duurder zijn dan we dachten. Daar hebben we mee te dealen. Maar voor de korte termijn, dan heb ik het over de komende 6 tot 12 jaar, geeft het geen grote problemen, in de zin dat daardoor alles zou stilvallen. De financiering is geregeld, hoewel bij sommige projecten waterschappen moeten overgaan tot voorfinanciering. Dat betekent dat ze moeten lenen en dat is nog wel op te lossen. En dat gebeurt ook, ik heb geen signalen dat het niet lukt. Maar op de lange termijn wordt het een lastige puzzel, dan is de financiering onzeker. En daar moet wat aan gebeuren.”

Wat moet er gebeuren?
“Dat is een bestuurlijk verhaal. De waterschappen en het Rijk, de founding fathers van het Hoogwaterbeschermingsprogramma, moeten met elkaar om tafel om een oplossing te zoeken, zodat in 2050 alle dijken aan de nieuwe veiligheidsnormen voldoen. Er wordt nu gekeken wat het HWBP nu en in de toekomst kost. Dat zijn de bouwstenen die we nodig hebben om die discussie goed te voeren. Aan het eind van het jaar hebben we meer zicht op welke opties er zijn om de programmering tot 2050 te kunnen uitvoeren. Daarna volgt het bestuurlijk gesprek. En dan verwacht ik volgend voorjaar witte rook.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.