secundair logo knw 1

Foto: Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft groen licht gegeven voor een verdere behandeling van de onderwerpen op waterterrein. Dit geldt ook voor het wetsvoorstel voor de aanpassing van het belastingstelsel van de waterschappen. De Vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstructuur heeft dat vandaag niet controversieel verklaard.

Na de val van het kabinet-Rutte IV in juli is voor alle beleidsterreinen de procedure voor het controversieel verklaren van onderwerpen in werking gezet. De commissies van de Tweede Kamer stelden hiervoor vorige week de lijst samen. Het bleek om weinig onderwerpen te gaan en op waterterrein niet één. Daarin heeft de plenaire stemming in de Kamer van gisteren (12 september) geen verandering gebracht.

Verdere politieke behandeling bij waterthema’s
Met de wateronderwerpen kan nu verder worden gegaan zonder dat op een nieuw kabinet hoeft te worden gewacht. Daarmee ontstaat er geen vertraging op belangrijke waterthema’s, aldus de Unie van Waterschappen in een bericht. “De waterschappen zijn blij dat de behandeling van deze thema’s doorgaat de komende tijd.”

Dit geldt onder meer voor de dossiers rondom de Kaderrichtlijn Water (KRW), het mestbeleid en het register voor zeer zorgwekkende stoffen. Zo wijst de Unie erop dat het veel inspanning kost om de Europese KRW-doelstellingen te behalen. “Het is daarom belangrijk dat de politieke behandeling doorgaat.”

Ook groen licht voor wetsvoorstel belastingstelsel
Een wat apart verhaal is het wetsvoorstel voor het aanpassen van het belastingstelsel van de waterschappen. Omdat het voorstel begin september door het kabinet aan de Tweede Kamer is gestuurd, kon dit vorige week nog niet mee. 
De Vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstructuur heeft zich er pas vandaag over kunnen buigen.

Het resultaat is dat ook bij dit wetsvoorstel de behandeling kan worden voortgezet. De Unie van Waterschappen had hierop eerder ook aangedrongen. Want de urgente knelpunten in het belastingstelsel van de waterschappen moeten op zo kort mogelijke termijn worden opgelost, aldus de Unie. Op 10 oktober kunnen Kamerleden hun punten voor het wetsvoorstel inbrengen. De Unie zal daarvoor input leveren.

Nadere invulling van KRW-impulsprogramma mogelijk
Vewin gaf in juli aan het van essentieel belang te vinden dat met volle kracht wordt doorgewerkt aan drie onderwerpen: het actieprogramma voor de beschikbaarheid van drinkwaterbronnen, het impulsprogramma voor de Kaderrichtlijn Water en de aanpassing van de WACC-regelgeving (de vermogenskostenvoet) zodat deze beter aansluit bij de financieringspraktijk waarmee drinkwaterbedrijven moeten werken. Ook bij deze onderwerpen is verdere behandeling in de Tweede Kamer mogelijk.

De vereniging van waterbedrijven noemt in een bericht de kabinetsreactie op het recente advies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) over de KRW en de nadere invulling van het KRW-impulsprogramma. Vewin vindt het een goede zaak dat het demissionaire kabinet kan doorgaan met deze invulling.

Volgens Vewin zou met uitstel de doelen van de KRW voor 2027 niet worden bereikt. De vereniging hoopt dat er in het impulsprogramma specifieke aandacht komt voor het halen van de KRW-doelen bij bronnen voor drinkwater. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.