secundair logo knw 1

André de Keijzer (staand) en Arno Treffers van Waterschap Rivierenland werken met het programma Aquasuite.

Zeven gemalen van Waterschap Rivierenland worden sinds kort 24 uur per dag geautomatiseerd en centraal aangestuurd. Het betreft een proef bij de afvalwaterzuivering Haaften met het programma Aquasuite van Royal HaskoningDHV. Als dat bevalt, wil het waterschap opschalen naar alle gemalen en zuiveringen.

Dat zijn er respectievelijk 192 en 30, waarmee het volgens Royal HaskoningHDHV gelijk om de grootste integrale digitale aansturing in Nederland gaat. Waterschapsbedrijf Limburg werkt vanaf september van dit jaar met Aquasuite voor 149 rioolwatergemalen en ook elders wordt er al mee geëxperimenteerd.

Het hoofddoel van de geautomatiseerde aansturing is een gelijkmatige aanvoer naar de zuivering, zodat deze optimaal kan presteren tegen zo laag mogelijke kosten, zo stelt het ingenieursbureau. Dat werd mede vanwege de Aquasuite-software in 2020 uitgeroepen tot Watertechnologiebedrijf van het jaar van Global Water Awards.

Aquasuite verzamelt en analyseert continu data over de prestaties van de transportleidingen en koppelt die aan weersvoorspellingen. "Op basis daarvan kunnen we de gemalen 24/7 nauwkeurig aansturen en op elkaar afstemmen om de aanvoer zo regelmatig mogelijk te maken", aldus Melchior Schenk, business development director Aquasuite bij Royal HaskoningDHV.

Energiebesparing
Andre de Keijzer 180 vk bAndré de KeijzerBij de pilot in Haaften, die tot eind dit jaar duurt, worden sinds 1 april voor het eerst modules voor zowel regenaanvoer als droogweeraanvoer ingezet. Dat was de wens van André de Keijzer, teamleider bedrijfsvoering technische installaties bij Waterschap Rivierenland.

"Daarmee hebben we een systeem dat 24/7 de regie voert", verklaart hij. "De operators in de regiekamer hoeven dan alleen nog maar naar de uitzonderingen te kijken en krijgen ruimte om te zoeken naar verdere systeemoptimalisaties."

De verwachting is dat de geautomatiseerde aansturing een energiebesparing van 5 tot 10 procent op de gemalen oplevert. Daarnaast vergt ook de zuivering minder energie, omdat deze efficiënter kan draaien.

"Het gaat ons om een stabiele aanvoer, in kwantiteit en kwaliteit. Die zorgt voor het beste zuiveringsproces", aldus De Keijzer. "Ook verwachten we met Aquasuite een lager energieverbruik en minder onderhoud. Vergelijk het maar met een auto: als die steeds moet remmen en optrekken, in wisselende omstandigheden, dan is het verbruik hoger en heeft de auto meer te lijden dan op een rustige buitenweg."

Rioleringsstelsel
De gemeente West Betuwe neemt eveneens deel aan de pilot, omdat die belang heeft bij een verantwoorde buffering in het gemeentelijke rioleringsstelsel, zonder overstorten en verstoppingen. De Keijzer: "We willen met de pilot aantonen dat we dankzij de centrale aansturing meteen kunnen ingrijpen waar de nood het hoogst is."

In de toekomst is het volgens hem denkbaar dat de gemeentelijke rioleringssystemen worden opgenomen in de centrale besturing. "Samen door één buis."

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Royal HaskoningDHV
H2O-bericht: WBL zet in op data-gedreven bedrijfsvoering
H2O-bericht: Royal HaskoningDHV wint Global Water Award

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.