secundair logo knw 1

De commissie Infrastructuur en Waterstaat tijdens het wetgevingsoverleg water

Het beleidsprincipe ‘water en bodem sturend’ werkt, leeft in alle discussies en beïnvloedt de keuzes die nu worden gemaakt bij ruimtelijke plannen. Dat zei demissionair minister Mark Harbers vandaag in het wetgevingsoverleg water van de Tweede Kamer. De bewindsman reageerde op vragen van Tjeerd de Groot (D66) en Pieter Grinwis (ChristenUnie) die zich beiden afvroegen of er in de praktijk nou al iets terechtkomt van het beleidsprincipe. 

Ook ruimtelijke plannen zoals het Nationaal Programma Landelijk Gebied, het Novex programma, de Nota Ruimte worden allemaal ontwikkeld op basis van water en bodem sturend, aldus Harbers. “En provincies als Noord-Brabant, Utrecht, Flevoland, Noord-Holland en Zuid-Holland hebben al water en bodem sturend-kaarten ontwikkeld voor hun eigen gebieden. En dan zal de heer De Groot zeggen: het is allemaal papier, maar tegelijkertijd beïnvloedt het principe de keuzes die nu gemaakt worden in de praktijk. En dat alles loopt vooruit op aanpassing van wet- en regelgeving, waar nu aan wordt gewerkt. Dat is natuurlijk het echte instrument dat je nodig hebt om de ontwikkeling afdwingbaar te maken.”

De bewindsman noemde onder meer de Gnephoekpolder in Alphen aan de Rijn waar nu ‘minder woningen op een betere locatie zijn gepland’ zodat ze voldoen aan de beleidsrichtlijn water en bodem sturend. Andere (buitendijkse) projecten zoals Meinerswijk in Arnhem en een aantal projecten rondom Marker- en IJsselmeer die ver gevorderd zijn, gelden als uitzonderingen, aldus de minister. “In generieke zin hebben we afgesproken dat locaties die per 2025 nog niet over een bestemmingsplan beschikken aan het water- en bodemsturend beleid moeten voldoen.”  

Met het beleidsuitgangspunt ‘water en bodem sturend’ bij de ruimtelijke inrichting van Nederland blijven technische oplossingen voor bouwen onderdeel van het waterbeheer, stelde Harbers. “Zeker als je kijkt naar de mogelijkheden van klimaatadaptief bouwen.” Hij reageerde daarmee op Grinwis die zei: “Water en bodem sturend, ik geloof erin, maar het moet natuurlijk geen fatalistisch terugtrekken betekenen in een a-technische werkelijkheid in Hoog-Nederland.” Het Kamerlid haakte daarmee in op de na de hoogwaterperiode weer opgelaaide discussie over de beperkende werking die uitgaat van de richtlijn water en bodem sturend bij de ontwikkeling van nieuwbouw en ruimtelijke ordeningsprojecten.

In reactie op Grinwis maakte Harbers duidelijk er geen heil in te zien om nieuwe buitendijkse woningbouw in onder andere het Markermeer en IJsselmeer toe te staan. De minister bleef op het standpunt staan dat het IJsselmeergebied beschikbaar moet blijven voor waterberging als grootste zoetwatervoorrraad van Nederland - daar past meer bebouwing niet. De suggestie van Grinwis om de nieuwe deltacommissaris Co Verdaas nog eens om advies te vragen vanwege diens ‘expertise bij dit soort integrale afwegingen’, wees hij af. “De deltacommissaris heeft al geadviseerd over dit onderwerp.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.