secundair logo knw 1

De installatie van de Bubble Barrier in het Van Harinxmakanaal in Harlingen l Foto The Great Bubble Barrier/Zeevonk

In de Friese havenstad Harlingen is onlangs de vierde Bubble Barrier van Europa geplaatst. Het bellenscherm in het Van Harinxmakanaal moet voorkomen dat plastic het beschermde Werelderfgoed Waddenzee instroomt. De Bubble Barrier Harlingen wordt op 23 mei officieel in gebruik genomen. 

Dat heeft The Great Bubble Barrier, het bedrijf achter de innovatie, vandaag – op Unesco Werelderfgoeddag – bekendgemaakt. De eerste Bubble Barrier werd in 2019 in Amsterdam geïnstalleerd, gevolgd door Katwijk in 2022 en Vila do Conde, Portugal in 2023. 

Harlingen, de enige zeehaven van Friesland en de toegangspoort tot de Waddenzee, speelt een belangrijke rol in de bescherming van Werelderfgoed Waddenzee. Op initiatief van betrokken inwoners heeft de gemeente Harlingen zich daarom samen met de provincie Fryslân en Rijkswaterstaat ingezet voor de komst van een Bubble Barrier. Die is mogelijk gemaakt dankzij het Waddenfonds.  

H2O april 2024 promo Lees hier meer over H2O april

De Bubble Barrier vangt plastic in waterwegen af met luchtbellen. "Het systeem werkt dag en nacht zonder de reguliere activiteiten van de waterweg te belemmeren, waardoor het een langdurige en effectieve oplossing is om plasticvervuiling dicht bij de bron te bestrijden", aldus Francis Zoet van The Great Bubble Barrier.  

Kerstbomen
De installatie bestaat uit een bellenscherm, een opvangsysteem en een luchttoevoer. Het bellenscherm wordt gecreëerd door lucht door een geperforeerde buis op de bodem van het kanaal te pompen. Dit genereert een opwaartse stroming die plastic naar het oppervlak leidt. 

Door het bellenscherm diagonaal in de waterweg te plaatsen, duwt de natuurlijke stroming van het kanaal het plastic naar de zijkant, het opvangsysteem in. Dat wordt door de gemeente geleegd. 

Uit onderzoek blijkt dat het systeem deeltjes opvangt vanaf 1 millimeter en dat het 86 procent van het drijvende testmateriaal onderschept. In Amsterdam zijn zelfs tv’s en kerstbomen aangetroffen, zegt Zoet tegen Omrop Fryslân

Vismigratie
De komende tijd voert Wageningen University & Research monitoringsonderzoek uit naar het opgevangen plastic in Harlingen. Het bureau ATKB onderzoekt de effecten van het systeem op de vismigratie.  

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.