Bijna de helft van de primaire waterkeringen in Friesland voldoet niet aan de veiligheidsnormen voor 2050. Dat betekent dat Wetterskip Fryslân nog een flinke klus wacht. De gehele IJsselmeerkering en de Waddenzeedijk op Terschelling moeten naar alle waarschijnlijkheid worden versterkt.
Eens in de twaalf jaar worden de dijken en duinen die Nederland tegen het water beschermen volgens landelijk vastgestelde normen beoordeeld. De nieuwe veiligheidsnormen, die in 2017 zijn vastgesteld, houden rekening met onder andere een snellere zeespiegelstijging dan eerder werd aangenomen.
Van de 180 kilometer aan primaire keringen rond het vasteland van Friesland en op drie Waddeneilanden is 80 kilometer nog niet toekomstbestendig, zo blijkt uit het onderzoek dat Wetterskip Fryslân onlangs heeft afgerond. Dat betekent niet dat deze nu onveilig zijn, benadrukt dagelijks bestuurder Bé de Winter. "De normen lopen vooruit op de verwachte situatie in 2050. We hoeven niet al morgen alles te doen."
IJsselmeerkering
Ruim 71 kilometer aan waterkeringen binnen het beheergebied kwam in de eerste globale berekening niet door de keuring. Het betreft de gehele IJsselmeerkering en de Waddenzeedijk op Terschelling. Nader onderzoek moet de komende jaren uitwijzen of het nodig is om die dijken helemaal te versterken, of alleen de zwakkere delen, aldus De Winter.
Op Schiermonnikoog is 3,5 kilometer aan dijken en duinen afgekeurd. Dit was voor het waterschap geen nieuws: de versterking is reeds in voorbereiding. Op Ameland is die vijf jaar geleden al afgerond en Vlieland is in 2024 aan de beurt. Maar dat is een verhaal apart, want de dijk daar valt nu onder het beheer van Rijkswaterstaat. "We zijn in gesprek over de overdracht", vertelt De Winter. "Dat zal dan daarna gebeuren."
De resterende afgekeurde 6 kilometer betreft de Waddendijk tussen Zurich en de buurtschap Koehool. Dit traject zal als eerste worden aangepakt.
Daarnaast is het Wetterskip al druk bezig met de planvoorbereiding voor het 47 kilometer lange traject Koehool-Lauwersmeer en is de versterking van het Friese deel van de Lauwersmeerdijk (4,4 km) vorig jaar afgerond. Deze projecten vallen daarom buiten dit onderzoek.
Kosten
In september meldde Waterschap Scheldestromen dat ruim 25 procent van de Zeeuwse zeedijken en duinen, 114 kilometer in totaal, niet aan de normen voldoet. Scheldestromen maakte zich zorgen over de kosten die deze operatie met zich meebrengt (naar schatting 1,5 miljard euro) in verhouding tot het aantal inwoners van het gebied. De regel is dat 10 procent voor eigen rekening van het waterschap komt en dat 90 procent wordt bekostigd vanuit het Hoogwaterbeschermingsprogramma (het Rijk en de 21 waterschappen gezamenlijk).
Voor Wetterskip Fryslân speelt dat net zo, zegt De Winter. "Een vrij dunbevolkte provincie, maar wel heel veel dijken." Hij rekent op gemiddeld 7 miljoen euro per kilometer. "Daarover zullen we landelijk met elkaar in gesprek moeten."