secundair logo knw 1

De rioolwaterzuiveringsinstallatie van Waterschap Hollandse Delta in Spijkenisse. Foto Hollandse Delta

De komende jaren wil Waterschap Hollandse Delta fors investeren in het onderhoud van rioolwaterzuiveringsinstallaties, wegen, stuwen en duikers. Een flinke inhaalslag is volgens het bestuur nodig om de boel weer op orde te brengen.

''De afgelopen jaren is er strak op de financiën gestuurd’’, verklaart woordvoerder Irené Leloux. ''Daardoor is er een achterstand ontstaan in het beheer en onderhoud. Nu is het tijd om dat aan te pakken.’’

Volgens haar zijn er op dit moment geen problemen met de veiligheid. ‘’Die is oké. Maar sommige installaties bijvoorbeeld dateren uit de jaren zeventig. Renovatie en vernieuwing is dan wel nodig, ook om uitval en milieuschade te voorkomen.’’

De dijken hoeven niet aangepakt te worden, die zijn volgens het waterschap wel op orde.

Het nieuwe bestuur van Hollandse Delta heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een plan om de achterstanden weg te werken. Er komt ook extra budget voor personeel dat de werkzaamheden moet gaan uitvoeren.

Belastingverhoging
Gisteren zijn het plan, de mogelijke financieringsscenario’s en de gevolgen voor een belastingverhoging in de commissies van de Verenigde Vergadering besproken. De komende maanden wordt alles verder uitgewerkt en doorgerekend, waarna in de Verenigde Vergadering van 29 november de definitieve besluitvorming volgt.

Om welke bedragen het gaat, kan Leloux nog niet zeggen. ''Dat moet de komende maanden duidelijk worden.’’ Een belastingverhoging zal daarbij onvermijdelijk zijn, erkent ze. De afgelopen jaren was dat steeds minder dan de inflatiecorrectie. 

Volgens de woordvoerder gaat het om een breed gedragen plan, waarbij het bestuur en de Verenigde Vergadering eendrachtig zijn opgetrokken. ''In gezamenlijkheid is erkend: we moeten nu een inhaalslag maken.’’

Waarnemend dijkgraaf
Bij Hollandse Delta zijn dit voorjaar een aantal wisselingen van de wacht geweest. Behalve dat er na de verkiezingen eind maart een nieuw bestuur aantrad, werd per 1 maart Gerard Doornbos als is waarnemend dijkgraaf benoemd.

Hij volgde Ingrid de Bondt op, die begin februari haar functie neerlegde. Zij ervoer in het toenmalige bestuur onvoldoende draagvlak voor de forse maatregelen die nodig waren om van Hollandse Delta ‘een dynamische, veilige en toekomstgerichte organisatie’ te maken. Per 1 april begon Eric Jongmans als secretaris-directeur.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Hollandse Delta
Gerard Doornbos volgt opgestapte De Bondt tijdelijk op
Eric Jongmans aan de slag bij Hollandse Delta

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.