Bij het verbeteren van de waterinfrastructuur zijn waterschappen afhankelijk van marktpartijen. Om communicatie tussen de opdrachtgevers en opdrachtnemers eenvoudiger te laten verlopen, presenteert de Unie van Waterschappen nu het DeEscalatie- en Communicatiemodel.
De communicatie tussen waterschappen en marktpartijen liet in het verleden nog wel eens te wensen over. Dat kan grote gevolgen hebben. Waterschap De Dommel kreeg onlangs bijvoorbeeld een boete opgelegd wegens het te laat melden van biogaslekkages, een fout die het waterschap weet aan de moeizame samenwerking met aannemer Heijmans. "Alle partijen, zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers, hebben hun eigen negatieve ervaringen," zegt Henkjan van Meer, beleidsmedewerker Moderne Overheid bij de Unie van Waterschappen. "Daarom is het juist zo positief dat waterschappen en marktpartijen samen om tafel zijn gaan zitten om hun verantwoordelijkheid te nemen en een constructieve oplossing te zoeken."
"Te vaak communiceren waterschappen en marktpartijen pas als er iets misgaat. Daarom geeft dit model praktische tips voor de samenwerking tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer en wel vanaf het moment dat het contract ondertekend wordt", zegt Van Meer. Het DeEscalatie- en Communicatiemodel onderscheidt drie niveaus: strategisch, tactisch en operationeel. Als de gesprekspartners er op het laagste niveau niet uitkomen, kan het discussiepunt op een hoger niveau worden besproken. "Dan kun je een geschil snel oplossen en de situatie de-escaleren. Het model is opgesteld door een werkgroep waarin marktpartijen en waterschappen zitting hadden en komt dus echt uit de praktijk."
Het DeEscalatie- en Communicatiemodel is een concreet vervolg op het vorig jaar verschenen visiedocument 'De waterschapsmarkt van de toekomst – bouwstenen voor vernieuwing,' ook wel bekend als de marktvisie. Hierin staat hoe waterschappen en marktpartijen willen samenwerken als opdrachtgever en opdrachtnemer. "Waterschappen en marktpartijen zijn zelf tot de conclusie gekomen dat hun relatie in het verleden te juridisch was. De mens moet weer centraal komen te staan. Van contract naar contact, noemen we dat ook wel. Het model is een soort geheugensteuntje daar bij kan helpen"
Lees hier meer over het DeEscalatie- en Communicatiemodel