Vandaag is in het Groningse Farmsum een begin gemaakt met de aanpassing van de zeesluis. Die kan in de toekomst spuien terwijl er scheepvaart is. Hierdoor hoeft gemaal Rozema minder vaak te draaien. Daarmee wil het waterschap zijn CO2-uitstoot flink reduceren.
Bij de zeesluis in Farmsum wordt een nieuw remmingswerk aangelegd. Dit remmingswerk houdt stromingen tegen, waardoor schepen ook tijdens het spuien de sluis veilig in en uit kunnen varen. Als het waterpeil in het Eemskanaal boven de 70 cm uitkomt, moet water worden afgevoerd. Tot nu toe gebeurde dat door het water op zee te spuien via de oude zeesluis in Delfzijl. Als dat niet voldoende bleek, werd gemaal Rozema ingezet.
"Het was al langer onze wens om de kleine zeesluis in te kunnen zetten op het moment dat er water afgevoerd moet worden," zegt Cora Kuiper van het waterschap. "Het is immers zonde om het gemaal in te zetten als het water ook via vrij verval weg kan stromen."
Nu het ook mogelijk is in Farmsum water te spuien, kan er een grote hoeveelheid water in één keer worden afgevoerd en hoeft gemaal Rozema alleen nog in uitzonderlijke situaties te draaien. Dat levert een besparing van ongeveer 25.000 kilo CO2 per jaar op. "Samen met Rijkswaterstaat hebben we gekeken naar mogelijkheden om voor het spuien toch gebruik te kunnen maken van de kleine zeesluis van Rijkswaterstaat, juist om die besparing te realiseren. Een mooi voorbeeld van slim watermangement." De werkzaamheden worden uitgevoerd door Rijkswaterstaat en moeten 8 september zijn afgerond.