secundair logo knw 1

Foto: De Nederlandse Gemalen Stichting

Vandaag is in het Groningse Farmsum een begin gemaakt met de aanpassing van de zeesluis. Die kan in de toekomst spuien terwijl er scheepvaart is. Hierdoor hoeft gemaal Rozema minder vaak te draaien. Daarmee wil het waterschap zijn CO2-uitstoot flink reduceren.

Bij de zeesluis in Farmsum wordt een nieuw remmingswerk aangelegd. Dit remmingswerk houdt stromingen tegen, waardoor schepen ook tijdens het spuien de sluis veilig in en uit kunnen varen. Als het waterpeil in het Eemskanaal boven de 70 cm uitkomt, moet water worden afgevoerd. Tot nu toe gebeurde dat door het water op zee te spuien via de oude zeesluis in Delfzijl. Als dat niet voldoende bleek, werd gemaal Rozema ingezet.

"Het was al langer onze wens om de kleine zeesluis in te kunnen zetten op het moment dat er water afgevoerd moet worden," zegt Cora Kuiper van het waterschap. "Het is immers zonde om het gemaal in te zetten als het water ook via vrij verval weg kan stromen."

Nu het ook mogelijk is in Farmsum water te spuien, kan er een grote hoeveelheid water in één keer worden afgevoerd en hoeft gemaal Rozema alleen nog in uitzonderlijke situaties te draaien. Dat levert een besparing van ongeveer 25.000 kilo CO2 per jaar op. "Samen met Rijkswaterstaat hebben we gekeken naar mogelijkheden om voor het spuien toch gebruik te kunnen maken van de kleine zeesluis van Rijkswaterstaat, juist om die besparing te realiseren. Een mooi voorbeeld van slim watermangement." De werkzaamheden worden uitgevoerd door Rijkswaterstaat en moeten 8 september zijn afgerond.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”