secundair logo knw 1

Foto: NWP

Een internationaal team van jonge professionals en studenten heeft samen met onderzoekers uit het bedrijfsleven een week lang klimaatgegevens in Rotterdam verzameld. De ‘City Climate Scan’ wordt de komende tijd op meer plaatsen uitgevoerd.

 Studenten van de Hogeschool Rotterdam en de Hanzehogeschool Groningen werkten samen met PhD-onderzoekers van de Technische Universiteit Gdansk, een aantal Franse studenten en bedrijven en kennisinstellingen samen van 18 tot 22 september aan de City Climate Scan. De veertig studenten en jonge onderzoekers verzamelden een grote hoeveelheid data over luchtkwaliteit, hittestress, vervuiling (oppervlaktewater en plastic afval) en overstromingsgevaar in Rotterdam. Dat gebeurde in opdracht van de Dienst Stadsontwikkeling van de Gemeente Rotterdam. Het Netherlands Water Partnership (NWP) faciliteerde de onderlinge contacten.

Rotterdam en zusterstad Gdansk werkten eerder op watergebied samen via het Pools-Nederlandse Water en Water Cities Platform, vertelt Edyta Wisniewska van NWP. “Verdere samenwerking lag voor de hand, omdat alle grote steden in feite voor dezelfde problematiek staan als het gaat om klimaatadaptatie.”

Met de scan hopen de initiatiefnemers inzicht te krijgen in de kwetsbaarheid van steden voor toekomstige klimaatveranderingen. De data die in de uitwisselingsweek zijn verzameld, worden verder geanalyseerd, waarna ze voor beleidsvorming kunnen worden gebruikt.
Wisniewska: “Het bijzondere aan deze aanpak is de combinatie van kennisinstituten, bedrijven en overheden. De krachten moeten worden gebundeld om innovatie verder te brengen. Dat was ook wat de internationale studenten en onderzoekers zelf ook onderstreepten in hun eindpresentatie.”

De Climate Scan zal de komende tijd in diverse andere steden worden uitgevoerd, ingepast in de lokale situatie. Nog deze maand gaat de Nederlandse groep op tegenbezoek naar Gdansk, waar data zullen worden verzameld. Wisniewska: “Meteen doorpakken en de positieve energie vasthouden, dat werkt ’t best.”

Volgende week al wordt de er in Cebu City op de Filipijnen een City Climate Scane Challenge gehouden. Andere steden die belangstelling hebben voor de scan zijn Boekarest, Kopenhagen, Valencia, Barcelona en de Indonesische stad Semarang.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.