secundair logo knw 1

Langsdammen in de Nieuwe Waterweg. Foto Rijkswaterstaat

In de Nieuwe Waterweg wordt later dit jaar een kunstmatig rif geplaatst dat de kracht van de golven breekt en een leefgebied vormt voor dieren en planten. Deze ‘Rotterdam Reef’ helpt volgens Rijkswaterstaat om de biodiversiteit en de waterkwaliteit in de monding van de Maas te verbeteren.

De Nieuwe Waterweg wordt steeds verder verdiept om steeds grotere zeeschepen richting de Rotterdamse haven te kunnen loodsen. Daardoor neemt de verzilting toe en is er minder ruimte voor de natuur.

In het project Groene Poort werken Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam en het Wereld Natuur Fonds samen aan maatregelen om de waterkwaliteit in het geïndustrialiseerde gebied te verbeteren. Zo worden, buiten de vaargeul, over een lengte van 5 kilometer natuurvriendelijke oevers aangelegd.

Eind vorige maand ondertekenden Rijkswaterstaat, de gemeente, Boskalis en de Delftse start-up Reefy een samenwerkingsovereenkomst voor een proefopstelling van 30 meter kunstmatig rif.

Legoblokken
"Reefy maakt een soort legoblokken die in het water gestapeld kunnen worden", legt Jos Wieggers van Rijkswaterstaat op de website uit. "Die blokken vormen een schuilplaats voor vissen en andere diersoorten. Tegelijkertijd remmen ze de golfkracht, zodat richting de oever een rustig leefgebied voor planten en dieren ontstaat."

De Groene Poort wordt de eerste grootschalige testlocatie voor Reefy, dat vorig jaar geselecteerd werd in het Rotterdamse innovatieprogramma Port XL. De blokken zijn eerder getest bij Deltares. Boskalis, een van de partners van Port XL, installeert ze op eigen kosten, naar verwachting in oktober van dit jaar.

Voor de natuurvriendelijke oevers worden in het verlengde van de Nieuwe Waterweg, nabij Rozenburg en Maassluis, tussen bestaande kribben langsdammen aangelegd. De bodem tussen de oevers en de nieuwe langsdammen wordt verhoogd, zodat hij langzaam afloopt richting de nieuwe dam. Bij eb valt een deel van de bodem droog, bij vloed loopt hij onder water. "In dit brakke water voelen waterplanten en vogels zich thuis", aldus Joep van Leeuwen van de gemeente.

Gebruikte materialen
Project Groene Poort is een proeftuin voor innovatie. Er wordt uitsluitend met gebruikte materialen gewerkt. Zo wordt voor de langsdammen overtollige grond, steen of beton van projecten uit Rotterdam en het omliggende havengebied hergebruikt. Ook de Riodam wordt hier getest: een waterdoorlatende dam van schoongemaakte rioleringsbuizen.

  

LEES OOK
H2O Actueel: Natuurorganisaties pleiten voor minder diep maken van Nieuwe Waterweg
H2O Actueel: Verdieping Nieuwe Waterweg van start gegaan

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.