secundair logo knw 1

Ontwerper en kunstenaar Daan Roosegaarde heeft drie ontwerpen ontwikkeld die op de komende winteravonden – letterlijk – nieuw licht werpen op de Afsluitdijk.

De ontwerpen Lichtpoort, Windvogel en Glowing Nature zijn vanaf 17 november iedere dag toegankelijk na zonsondergang.

Lichtpoort is de naam van de nieuwe, futuristische entree van beide kanten van de 32 kilometer lange Afsluitdijk. De zestig monumentale heftorens die de toegang tot de dijk markeren, zijn gerestaureerd en voorzien van een retro-reflecterende laag. De torens lichten alleen op als er koplampen van auto’s op schijnen. De automobilist brengt de torens daarmee als het ware tot leven.

Het project Windvogel is een eerbetoon aan de in 2014 overleden Nederlandse astronaut Wubbo Ockels. Hij droomde van slimme vliegers die stroom opwekken en daarmee lange tijd zelf in de lucht kunnen blijven. Roosegaarde brengt die droom tot leven. De vliegers van Windvogel wekken stroom op en vormen een poëtisch schouwspel van lichtlevende lijnen in het donker.

In het project Glowing Nature ontmoeten mens, biologie en technologie elkaar. De tentoonstelling is geplaatst in een van de historische kazematten (onderdeel van het Kazemattenmuseum in Kornwerderzand) en bestaat uit een interactieve ervaring met lichtgevende eencellige algen, een van de oudste micro-organismen ter wereld. Waar de bezoeker loopt, lichten de algen op.

Alle drie projecten zijn toegankelijk van 17 november tot en met 21 januari, iedere dag na zonsondergang (onder voorbehoud van het weer).

Meer informatie op de website van Daan Roosegaarde

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”