secundair logo knw 1

Jos Teeuwen geeft tekst en uitleg op de persconferentie van Veiligheidsregio Limburg Noord

Het hoogwaterbeschermingsprogramma Maaswerken heeft er aan bijdragen dat de calamiteiten in Limburg beperkt zijn gebleven. De versterkte dijken en de extra ruimte die de rivier heeft gekregen, hebben erger voorkomen. “Hadden we die werken niet gedaan, dan was het fout gegaan”, zei heemraad Jos Teeuwen van Waterschap Limburg vanmorgen op een persconferentie.

Van de 52 projecten in het kader van de Maaswerken zijn er inmiddels een flink aantal afgerond. De versterkte dijken en keringen hebben de afgelopen dagen geen problemen gegeven en de verruiming van de rivier zorgde voor lagere waterhoogten tot lokaal 40 centimeter (Ooijen en Wanssum), zei Teeuwen. "In Venlo was het 25 centimeter en zelfs in Roermond was er sprake van nog 5 tot 10 centimeter waterdaling. Dat heeft zeker geholpen."

Er zijn nog 16 trajecten van Thorn tot aan Mook die niet voldoen aan de waterveiligheidsnormen en in de komende jaren nog onder handen genomen moeten worden in het kader van de Maaswerken. De huidige crisis heeft laten zien dat daar echt nog wat moet gebeuren, aldus Teeuwen. “Gelukkig hebben ze het tot nu toe in meeste gevallen gehouden, maar het zijn risicovolle trajecten.”

Hoogwaterplateau
Het ‘hoogwaterplateau’ zorgt alleen in het noorden van Limburg nog voor spanning over de vraag of de dijken het houden, met name in Bergen, Vennep en Mook. In het midden van Limburg hebben opgehoogde kades en nooddijken hebben hun werk gedaan, er waren niet veel calamiteiten meer, hoewel er binnen- en vooral buitendijks nog veel woningen onder water zijn gelopen.

In de delen van LImburg waar het waterplateau is gepasseerd, zorgt het zakkende water voor een nieuwe acute fase, zei Antoin Scholten, voorzitter van de Veiligheidsregio Limburg Noord. De vraag is of de verzadigde dijken veilig zijn als het water zakt. Scholten: “Dalend water geeft een nieuwe vorm van druk en dat kan betekenen dat dijken kunnen bezwijken.”

Om de staat van de keringen te bepalen, worden de dijken uitvoerig geïnspecteerd, aldus Teeuwen. “Uit hele land zijn dijkinspecteurs van hun bed gelicht om ons te assisteren.” In het zuiden van de provincie zijn crisisteams bezig met herstel, nazorg en voorbereiden van de terugkeer van geëvacueerde personen, aldus Scholten. Die terugkeer is mede afhankelijk van de staat van kades, dijken en infrastructuur zoals wegen die door het stromende water zijn aangetast. Scholten: “We inspecteren bruggen, wegen en kades op veiligheid.”

MEER INFORMATIE
Duitse overstromingen: ontzetting, verdriet en woede wisselen elkaar af
Waterschappers helpen Limburg

De strijd tegen het hoge water blijft beperkt tot Limburg
Extreme regenval: gevolg van warmere lucht en traag bewegende buien
Waterschap Limburg: waterstand Maas vergelijkbaar met 1993
Advies: vasthouden aan normen voor waterveiligheid in Limburg
H2O-redactioneel: Blijven de veiligheidsnormen overeind?

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.