secundair logo knw 1

Rwzi Echten | Foto WDOD

"Drinkwaterbedrijven, waterschappen en industrie maken hun eigen afwegingen over het toepassen van alternatieve technologie." Dat schrijft minister Barry Madlener in antwoord op Kamervragen over de inzet van innovatieve zuiveringstechnieken.

De Kamerleden Stoffer (SGP) en Gabriëls (GroenLinks-PvdA) stellen de Kamervragen aan Madlener, de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat. Ze willen weten hoe de inzet van innovatieve waterzuiveringstechnieken in Nederland breder gestimuleerd zou kunnen worden.

Madlener Foto rijksoverheid BeekmanMinister Madlener | Foto Rijksoverheid BeekmanMadlener gaat eerst in op de noodzaak van de inzet van zulke nieuwe zuiveringstechnieken. Hij verwijst naar de maatregelen die zijn voorganger als minister heeft genomen om de waterkwaliteit te verbeteren en dan met name naar ‘het traject waarbij voor alle rwzi’s een immissietoets wordt uitgevoerd op het effluent, de inzet op de zuivering van afvalwater via de subsidieregeling stimulering verwijdering medicijnresten en de Ketenaanpak Medicijnresten, de vaststelling van de nieuwe Europese Richtlijn Stedelijk Afvalwater en innovaties’.

Deze maatregelen zullen volgens Madlener zorgen voor een betere waterkwaliteit. Daarnaast is hij van mening dat innovatieve zuiveringstechnieken nodig zijn, naast het terugdringen van vervuiling. "Een deel van de chemische stoffen, zoals veel medicijnresten, kunnen goed en kosteneffectief worden gezuiverd met bestaande technieken. Voor andere stoffen, zoals PFAS, zijn innovatievere methoden nodig."

Om nieuwe stoffen uit het water te kunnen zuiveren, stelt Madlener dat ontwikkeling en innovatie nodig blijven. Het Groeiplan Watertechnologie geeft volgens hem een belangrijke impuls aan de innovatie van de watertechnologiesector. "In het consortium werken watertechnologiebedrijven, drinkwaterbedrijven, kennisinstellingen en waterschappen samen om innovaties verder te brengen."

De minister wil echter niet op rijksniveau keuzes maken over de in te zetten zuiveringsmethodes. Hij schrijft dat het aan de drinkwaterbedrijven, waterschappen en industrie zelf is om nieuwe technologie te omarmen. "De keuze over welke zuiveringstechniek toegepast wordt bij een awzi of rwzi is aan de partij die de zuivering uitvoert, in afstemming met het bevoegd gezag."

Stoffer en Gabriëls vragen ook hoe het kabinet staat tegenover wetgeving die de meerkosten voor extra zuiveringsstappen voor opkomende stoffen verhaalt op vervuilers. Madlener verwijst in zijn antwoord naar de stappen die al gezet zijn om fabrikanten van geneesmiddelen voor mensen en cosmetica te laten meebetalen aan de vierde zuiveringstrap op rioolzuiveringsinstallaties.

Op dit moment wordt niet gekeken naar het uitbreiden van de lijst producenten die specifiek mee moeten betalen aan het uitvoeren van extra zuiveringstappen. Omdat de tarieven van drinkwaterbedrijven en de heffingen van waterschappen kostendekkend zijn, kunnen deze instellingen volgens de minister eventuele stijgende kosten doorberekenen aan hun afnemers.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.
Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦