secundair logo knw 1

De productielocatie Hammerflier in Twente I Foto: Vitens

Twee milieuorganisaties stappen naar de rechter om te voorkomen dat drinkwaterbedrijf Vitens meer drinkwater gaat winnen bij het Overijsselse plaatsje Den Ham dan nu het geval is. Vitens beschikt over een vergunning om meer water op te pompen.

Vitens onttrekt op dit moment jaarlijks 1,6 miljoen kuub water per jaar op de winningslocatie bij Den Ham in Overijssel. Het drinkwaterbedrijf heeft ruimte in de, in 1993 uitgegeven, vergunning om 5 miljoen kuub water per jaar op te pompen.

In april vroegen twee milieuclubs, de stichting Leefbaar Buitengebied (SLB) en de coöperatie Mobilisation for the Environment (MOB), aan de provincie om gedeeltelijke intrekking van de wateronttrekkingsvergunning, zodat Vitens niet meer water dan nu het geval is op zou mogen pompen. Dat weigerde de provincie, maar Vitens heeft de plannen om de waterwinning bij Den Ham uit te breiden opgeschort. Toch vinden SLB en MOB het nodig dat de rechter zich nu over deze zaak uitspreekt.

“Vitens is bezig met de voorbereidingen om bij dit waterwingebied, Hammerflier, drie keer meer water op te pompen dan nu het geval is. Terwijl de meer waterwinning direct leidt tot daling in de grondwaterspiegel,” zegt Max Haan – als jurist betrokken bij MOB.

Dat verstoort volgens MOB de balans in het waterwingebied. “Het opschroeven van de waterwinning zal verder ook nog negatieve gevolgen hebben voor de natuur in het nabijgelegen Natura 2000-gebied Beezerveld.”

Juridische grondslagen
De bezwaren van MOB steunen volgens Haan op twee juridische grondslagen. “We willen een gedeeltelijke intrekking van de winvergunning - omdat de Kaderrichtlijn Water het verslechteringsverbod kent. Door meer water uit de grond te halen dan er op andere manieren bijkomt, daalt de waterkwaliteit en raken de doelen uit de Kaderrichtlijn Water uit zicht.”

Ook meent MOB, dat met voorman Johan Vollenbroek landelijke bekendheid kreeg door de vele rechtszaken rondom het stikstofbeleid, dat er een passende beoordeling plaats zou moeten vinden onder de Natuurbeschermingswet, nu Omgevingswet. “Volgens ons is dat nodig als er extra water gewonnen gaat worden. De provincie ziet dat anders, dus is het nu aan de rechter om zich hierover uit te spreken.”

Niet van de baan
Vitens laat, bij monde van woordvoerder Jeroen Bruning weten dat drinkwaterwinning bij Hammerflier inderdaad nog niet van de baan is. “Maar dat betekent niet dat we morgen willen gaan pompen. Er loopt een gebiedsproces met een onderzoek naar de totale effecten van grondwateronttrekkingen, waaronder voor drinkwater, op de omgeving.”

Uit eerder onderzoek is gebleken dat een deel van de gebouwen rondom Hammerflier kans heeft op schade als de drinkwaterwinning wordt verhoogd en er geen extra maatregelen worden genomen. Bruning: “Vandaar ook de gebiedsbrede aanpak. Naast het verhogen van de drinkwaterwinning spelen ook andere factoren, zoals klimaatverandering of andere grondwateronttrekkingen, een rol die schade aan gebouwen in het gebied kunnen veroorzaken.”

Daarom wil Vitens volgens Bruning, samen met Waterschap Vechtstromen, de gemeenten Twenterand en Ommen in een gebiedsaanpak, onder regie van de provincie Overijssel, maatregelen uitwerken om de impact van allerlei oorzaken, waaronder een verhoogde drinkwaterwinning naar 5 miljoen m3 drinkwater per jaar op Hammerflier, zoveel mogelijk te beperken. “Zoals maatregelen in het watersysteem (bijvoorbeeld water beter vasthouden in het gebied) boven op het wateraanvoerplan, en gebouwen bestendig maken tegen.”

Bruning noemt de stijgende vraag naar drinkwater als belangrijkste reden om op termijn meer drinkwater te willen winnen. “De verhalen zijn bekend: het drinkwater is nodig. We hebben daarvoor winlocaties nodig, waar Hammerflier er één van is. En voor deze locatie beschikken we over een vergunning om meer water te kunnen winnen. Maar een verhoging van de drinkwaterwinning op Hammerflier kan alleen als het risico op constructieve schade door de verhoging met aanvullende maatregelen zoveel mogelijk voorkomen of verminderd kan worden.”

KRW-strategie
Het is niet uitgesloten dat MOB de komende tijd nog meer rechtszaken rondom waterkwaliteit zal gaan starten. De organisatie startte een KRW-project met speciale aandacht voor de noordelijke provincies. “Daar kijken we vooral naar de kwaliteit van het oppervlaktewater en richten we ons op de aanwezigheid van pesticiden en nutriënten in het water”, zegt Haan.

Hoewel de rechtszaak over het winnen van drinkwater in Overijssel op het eerste gezicht buiten deze scope valt, past de zaak volgens Haan wel degelijk in de strategie van MOB. “Ons perspectief is dat het algemeen belang gediend is bij een goede waterkwaliteit. Op dit moment worden de KRW-doelen absoluut niet gehaald. Met onze inspanningen willen we de overheid dwingen zich aan de eigen wetten te houden.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.