secundair logo knw 1

Het reserveringsgebied Stadsland in Deventer dat de gemeente op het oog heeft voor woningbouw

Op de in april gepubliceerde kaart van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met ruimtelijk afwegingskader klimaatadaptieve gebouwde omgeving, ontbreken binnendijkse reserveringen langs de grote rivieren waar woningbouw taboe is.

Het gaat om zogeheten BKL-reserveringsgebieden (Besluit Kwaliteit Leefomgeving), die voorheen vielen in het BARRO (Besluit Algemene Regels Ruimtelijke Ordening), langs de Waal, Maas en IJssel. In deze door het rijk aangewezen binnendijkse gebieden is grootschalige woningbouw en bedrijfsterreinen niet toegestaan, omdat ze dienen als noodoverloopgebieden voor de grote rivieren bij extreme waterafvoeren.

Het ontbreken van 6 binnendijkse gebiedsreserveringen in het stroomgebied van de Rijn en 9 gebieden langs de Maas is opmerkelijk. Want de kaart van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is bedoeld om gemeenten te adviseren over waar woningbouw wel of niet verstandig is met het oog op waterveiligheid, wateroverlast en bodemgeschiktheid.

Het ministerie erkent dat de gebieden niet op de kaart staan. “In het kaartmateriaal zijn de BARRO-gebieden inderdaad niet opgenomen”, reageert een woordvoerster. Maar volgens haar is het geen misser. “Het had een keuze kunnen zijn om dat wel te doen. Omwille van leesbaarheid en duidelijkheid zijn er meer zaken die niet precies zijn uitgewerkt in de kaarten. In de Waddenzee mag bijvoorbeeld ook niet gebouwd worden, terwijl we die niet rood hebben gemaakt. En bijvoorbeeld het natuurgebied De Veluwe is ook niet rood gemaakt, terwijl hier bouwen totaal niet aan de orde is.”

Deventer
Gemeente Deventer heeft het oog laten vallen op een rijksreserveringsgebied langs de IJssel voor de bouw van een nieuwe woonwijk. Het gaat om Stadsland. Volgens het ministerie is woningbouw op die plek niet toegestaan.

Buitendijks bouwen is formeel al verboden, maar aan de landzijde van de rivierdijken bestaat er nog veel onduidelijkheid over waar wel of niet een woonwijk kan komen. Bij het ministerie van IenW dringen waterveiligheidsexperts aan op zo snel mogelijke duidelijkheid. De ruimteclaims voor Integraal Riviermanagement worden op dit moment in kaart gebracht door het ministerie, aldus de woordvoerster.

Rli
Afgelopen week publiceerde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) een advies met de boodschap: zie af van permanente bebouwing op plekken die later nodig zijn voor noodopvang van overvloedige hoeveelheden rivierwater.

De huidige binnendijkse BKL-reserveringen het stroomgebied van de Rijn zijn: retentiegebied in de Rijnstrangen, Stadsland bij Deventer, dijkteruglegging Brakel, dijkteruglegging Oosterhout, dijkteruglegging Loenen en de hoogwatergeul Varik-Heesselt.

De reserveringsgebieden voor de lange termijn voor de Maas zijn de locaties bij dijkverlegging Bokhoven, dijkverlegging Kraaijenbergse Plassen, retentiegebied Kraaijenbergse Plassen-west, retentiegebied Keent Zuid bij Reek, retentiegebieden dijkverlegging Overasselt, dijkverlegging Alem, dijkverlegging Moordhuizen, dijkverleggingen Hedel en dijkverleggingen Noorzijde Bergsche Maas.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.