secundair logo knw 1

De schaal van menselijke ingrepen langs de kust wordt steeds groter, bijvoorbeeld bij projecten als de Zandmotor en de Hondsbossche duinen. Dat vergroot ook de impact van deze ingrepen op de totale kust- en duinontwikkeling. Een nieuwe combinatie van modellen maakt het nu mogelijk de integrale gevolgen van kustoplossingen beter te voorspellen.

“De focus bij het analyseren van de impact van menselijke ingrepen langs de kust, lag tot nu toe vooral onder water”, zegt Deltares-onderzoeker Bart van Westen. Van Westen probeert die focus te verleggen en ook de effecten boven water, zoals wind, mee te nemen bij het analyseren van de impact van bijvoorbeeld de Zandmotor op het kust- en duingebied. Hij promoveert op dit onderzoek aan de TU Delft.

Bart van WestenBart van WestenDe focus op golven en getijden als het gaat om het versterken van de kust, is volgens Van Westen goed verklaarbaar. “De zandvolumes die dagelijks verplaatst worden onder water zijn namelijk vele malen groter dan op het droge strand. Echter door het opgetelde effect van zandtransport door de wind richting het duin, gaat het op Zandmotor schaal toch over ruim een miljoen kuub zand dat de duinen in waait. Daarom is het wel van belang deze effecten ook mee te nemen.”

In zijn onderzoek bekeek Van Westen de integrale ontwikkeling van de Zandmotor. “Van deze casestudy zijn ontzettend veel monitoringsdata beschikbaar. Alle componenten waren daardoor aanwezig om een koppeling te maken tussen een hydrodynamisch model en een model dat windgedreven ontwikkelingen omvat.

In het artikel 'Predicting marine and aeolian contributions to the Sand Engine’s evolution using coupled modelling' dat Van Westen, samen met collega’s, in het tijdschrift Coastal Engineering publiceerde, is daarbij een tijdspanne van vijf jaar gemodelleerd.

Daarbij werd de koppeling tussen activiteiten aan de vooroever en de duinen volgens Van Westen bevestigd. “Dat is de meerwaarde van dit onderzoek. We laten zien dat er in het invloedgebied van de Zandmotor - een aantal kilometer – sprake is van een link tussen de eigenschappen van het breder wordende strand en de duinaangroei.

In het vervolg van zijn promotie-onderzoek wil Van Westen deze effecten voor de volledige looptijd van de Zandmotor en alternatieve oplossingen modelleren. Zodat we echt goed kunnen voorspellen hoe de vorm van zandsuppleties inwerkt op de totale kust- en duinontwikkeling.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.