secundair logo knw 1

De schaal van menselijke ingrepen langs de kust wordt steeds groter, bijvoorbeeld bij projecten als de Zandmotor en de Hondsbossche duinen. Dat vergroot ook de impact van deze ingrepen op de totale kust- en duinontwikkeling. Een nieuwe combinatie van modellen maakt het nu mogelijk de integrale gevolgen van kustoplossingen beter te voorspellen.

“De focus bij het analyseren van de impact van menselijke ingrepen langs de kust, lag tot nu toe vooral onder water”, zegt Deltares-onderzoeker Bart van Westen. Van Westen probeert die focus te verleggen en ook de effecten boven water, zoals wind, mee te nemen bij het analyseren van de impact van bijvoorbeeld de Zandmotor op het kust- en duingebied. Hij promoveert op dit onderzoek aan de TU Delft.

Bart van WestenBart van WestenDe focus op golven en getijden als het gaat om het versterken van de kust, is volgens Van Westen goed verklaarbaar. “De zandvolumes die dagelijks verplaatst worden onder water zijn namelijk vele malen groter dan op het droge strand. Echter door het opgetelde effect van zandtransport door de wind richting het duin, gaat het op Zandmotor schaal toch over ruim een miljoen kuub zand dat de duinen in waait. Daarom is het wel van belang deze effecten ook mee te nemen.”

In zijn onderzoek bekeek Van Westen de integrale ontwikkeling van de Zandmotor. “Van deze casestudy zijn ontzettend veel monitoringsdata beschikbaar. Alle componenten waren daardoor aanwezig om een koppeling te maken tussen een hydrodynamisch model en een model dat windgedreven ontwikkelingen omvat.

In het artikel 'Predicting marine and aeolian contributions to the Sand Engine’s evolution using coupled modelling' dat Van Westen, samen met collega’s, in het tijdschrift Coastal Engineering publiceerde, is daarbij een tijdspanne van vijf jaar gemodelleerd.

Daarbij werd de koppeling tussen activiteiten aan de vooroever en de duinen volgens Van Westen bevestigd. “Dat is de meerwaarde van dit onderzoek. We laten zien dat er in het invloedgebied van de Zandmotor - een aantal kilometer – sprake is van een link tussen de eigenschappen van het breder wordende strand en de duinaangroei.

In het vervolg van zijn promotie-onderzoek wil Van Westen deze effecten voor de volledige looptijd van de Zandmotor en alternatieve oplossingen modelleren. Zodat we echt goed kunnen voorspellen hoe de vorm van zandsuppleties inwerkt op de totale kust- en duinontwikkeling.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.