secundair logo knw 1

Het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) is begonnen met het verzamelen van standpunten over het afschaffen van de geborgde zetels in waterschapsbesturen. Het orgaan doet dat op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Zij wil alle standpunten op een rij hebben om een besluit te kunnen nemen over een eventuele wijziging van het bestuurlijke stelsel van de waterschappen.

De consultatie van het OFL is een vervolg op het advies ‘Geborgd gewogen’ dat in juni door de commissie Boelhouwer is uitgebracht. De commissie adviseert de geborgde zetels in de besturen van de waterschappen af te schaffen. Belangrijke afweging daarbij is dat geborgde zetels in de veranderende context waarbinnen de waterschappen hun taken moeten uitvoeren niet meer functioneel zijn. De commissie schetst tevens een alternatief scenario met een gereduceerd aantal geborgde zetels.

De geborgde zetels worden aangewezen, de bestuurders dienen de specifieke belangen van de categorie (landbouw, bedrijven en natuur) waarvoor ze in het waterschapsbestuur zitten. Alleen de bestuurders in de categorie ingezetenen worden gekozen, zij vormen de meerderheid in het algemeen bestuur. 

In de Tweede Kamer zijn bezwaren tegen dit stelsel, met als belangrijk argument dat er met de geborgde zetels geen sprake is van een evenredige democratische vertegenwoordiging. Een structuur die niet meer past in de veranderende maatschappelijke context waarin de waterschappen moeten functioneren met een belangrijke rol in bestuurlijke processen als klimaatadaptatie en verdeling van water. 

Niet geraadpleegd
Nu het advies van de commissie Boelhouwer er ligt, wil de minister dat belanghebbenden worden gehoord. “De belanghebbenden zijn tot op heden beperkt geraadpleegd over hun visie op het thema in het algemeen. Over hun perspectieven op het voorliggende rapport zijn de belanghebbenden echter in het geheel nog niet geraadpleegd”, schrijft ze in haar verzoek aan het OFL om de consultatie op poten te zetten.

Daarin moet, aldus de opdracht, gekeken worden naar:

  • De consequenties van afschaffing van de geborgde zetels
  • De consequenties van het alternatieve scenario. Wat betekent dit
    scenario bijvoorbeeld voor de benoemende organisaties en voor de omvang van het waterschapsbestuur? Waar wordt dit vastgelegd?
  • Wat kan eraan bijdragen om de discussie over dit rapport op een
    efficiënte en effectieve manier afgerond te hebben, gezien het
    krappe tijdpad tot de volgende waterschapsverkiezingen?

Breed mogelijk
Het OFL wil 'zo breed mogelijk' meningen, standpunten en sentimenten over het advies verzamelen. Het houdt daartoe een ‘digitale consultatie’ en gaat voorts in gesprek met belanghebbenden, zijnde de waterschappen, Unie van Waterschappen, land- en tuinbouworganisatie LTO, Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren (VBNE), werkgeversorganisatie VNO-NCW, de departementen LNV, BZK, IenW, EZK en AZ, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Het OFL rapporteert in december. De minister wil vervolgens in 2021 besluiten over mogelijke wijzigingen van het stelstel. Dat voornemen kreeg afgelopen juni de nodige kritiek in de Kamer, omdat met dit tijdpad besluitvorming over de Tweede Kamerverkiezingen in maart volgend jaar worden getild. GroenLinks kondigde een initiatiefwet aan met het doel om de geborgde zetels met ingang van de volgende waterschapsverkiezingen in 2023 te schrappen.


MEER INFORMATIE
Website OFL over digitale consultatie
H2O-artikel: GroenLinks dient initiatiefwet in voor afschaffen geborgde zetels
H2O-artikel: Adviescommissie: schaf geborgde zetels af
Opinie op H2O: 'Afschaffing geborgde zetels is goed voor de maatschappij'

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

De waterschappen blijven achter bij de hoeveelheden neerslag die de komende jaren op ons afkomen. Dijkverhoging zal geen uitweg bieden in de ontstane situatie en zelfs gevaarlijk. Geef water zelf de ruimte in de huidige tijd en ga het gesprek aan met de landbouw of laat de landbouw zelf beslissen in kritieke regio's. Neerslaghoeveelheden van boven de 100 mm in een etmaal is geen uitzondering in deze tijd fase.
De SER redeneert blijkbaar met als uitgangspunt dat de intensieve landbouw in Nederland moet blijven bestaan. Jammer dat niet uitgegaan is van een algemener principe, want grote kans dat dit conservatieve uitgangspunt er nu juist voor zorgt dat de ontwikkeling van Nederland zich minder ontwikkeld. 
Wat een interessante en belangrijke studie over het meten van genotoxiciteit in drinkwater! Het gebruik van bioassays zoals de Ames fluctuation test en de p53-CALUX lijkt een veelbelovende aanpak om de aanwezigheid van schadelijke stoffen in ons drinkwater te monitoren. Gezien de rol van oppervlaktewater in onze drinkwatervoorziening, is het cruciaal om ervoor te zorgen dat ons water vrij is van genotoxische stoffen die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Het benadrukken van de noodzaak voor verdere research en het koppelen van bioassayresultaten aan chemische analyses is essentieel voor het waarborgen van veilige drinkwatervoorziening. Dit onderwerp vraagt om meer aandacht en ik kijk uit naar toekomstige updates over de voortgang van dit onderzoek!
Op zich een prima zaak. Zo maar uit de losse pols wat eerste kanttekeningen. Laat Brabant niet de enige blijven want anders worden bedrijven verplaatst en is het beoogde effect nog nul. Water , ik bedoel dan echt ook alle water, als koelmiddel gebruiken dient verboden te worden tenzij aan het te lozen water eerst alle warmte wordt onttrokken voor ge- of hergebruik.  
addendum - tip - op 26 september 2024 was Co Verdaas te gaast in de Balie - 2 uur lang over het deltaprogramma... https://www.youtube.com/watch?v=RutxxIDpOpw