secundair logo knw 1

Durgerdam

Het Integraal Ruimtelijk Plan (IRP) Durgerdam heeft de WOW-prijs gewonnen. De Prins Hendrikzanddijk op Texel won de publieksprijs. De tweejaarlijkse prijs is een initiatief van Platform WOW.

De jury van de WOW-prijs oordeelde dat de samenwerking zoals die in het programma voor Durgerdam is ontwikkeld, een opzet voor de toekomst is. De mate van burgerparticipatie gaf de doorslag bij de keuze, aldus de jury.

Het Integraal Ruimtelijk Programma Durgerdam is een plan met de uitgangspunten voor het ontwerp van de dijk die door en langs Durgerdam loopt. Ook geldt het programma als ontwerp van de openbare ruimten in het dorp.

Verzet
Het programma is een vervolg op het verzet van inwoners van Durgerdam tegen de aanvankelijke dijkversterkingsplannen, onderdeel van het dijkversterkingsproject van de Markermeerdijken. De beoogde versterking zou het monumentale dorp aantasten. Ook maakten de bewoners bezwaar tegen het tempo waarin de plannen werden ontwikkeld.

De protesten leidden tot een herstart met een jaar van overleg waarin bewoners en drie overheden (Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland) samenwerkten aan een oplossing op het gebied van waterveiligheid, waaraan een plan voor de openbare ruimte werd toegevoegd. Uiteindelijk resulteerde dat in het Integraal Ruimtelijk Programma Durgerdam.

Prins Hendrikzanddijk
De Prins Hendrikzanddijk (ook een project van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier), die de publieksprijs won, is een Waddenzeedijk van drie kilometer op Texel die met zand is versterkt. Het idee van deze vorm van versterking kwam van diverse belangenorganisaties op Texel, waardoor landbouwgrond gespaard is gebleven.

De traditionele groene dijk veranderde in een natuurgebied van 200 hectare met duinen en kwelders. Het project werd eerder deze maand officieel afgerond, met de verklaring van deltacommissaris Peter Glas dat de dijk 'deltaproof' is.

Doelstelling
Met de prijzen onderstreept het platform WOW zijn doelstelling: beheer van (vaar)wegen en het watersysteem zo efficiënt mogelijk organiseren en uitvoeren.

Op maandag 30 september geeft winnaar Integraal Ruimtelijk Programma Durgerdam een webinar over de lessen die zij tijdens het intensieve participatietraject van Durgerdam heeft geleerd. 

 

MEER INFORMATIE
Prins Hendrikzanddijk is 'deltaproof'

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.