secundair logo knw 1

Durgerdam

Het Integraal Ruimtelijk Plan (IRP) Durgerdam heeft de WOW-prijs gewonnen. De Prins Hendrikzanddijk op Texel won de publieksprijs. De tweejaarlijkse prijs is een initiatief van Platform WOW.

De jury van de WOW-prijs oordeelde dat de samenwerking zoals die in het programma voor Durgerdam is ontwikkeld, een opzet voor de toekomst is. De mate van burgerparticipatie gaf de doorslag bij de keuze, aldus de jury.

Het Integraal Ruimtelijk Programma Durgerdam is een plan met de uitgangspunten voor het ontwerp van de dijk die door en langs Durgerdam loopt. Ook geldt het programma als ontwerp van de openbare ruimten in het dorp.

Verzet
Het programma is een vervolg op het verzet van inwoners van Durgerdam tegen de aanvankelijke dijkversterkingsplannen, onderdeel van het dijkversterkingsproject van de Markermeerdijken. De beoogde versterking zou het monumentale dorp aantasten. Ook maakten de bewoners bezwaar tegen het tempo waarin de plannen werden ontwikkeld.

De protesten leidden tot een herstart met een jaar van overleg waarin bewoners en drie overheden (Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland) samenwerkten aan een oplossing op het gebied van waterveiligheid, waaraan een plan voor de openbare ruimte werd toegevoegd. Uiteindelijk resulteerde dat in het Integraal Ruimtelijk Programma Durgerdam.

Prins Hendrikzanddijk
De Prins Hendrikzanddijk (ook een project van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier), die de publieksprijs won, is een Waddenzeedijk van drie kilometer op Texel die met zand is versterkt. Het idee van deze vorm van versterking kwam van diverse belangenorganisaties op Texel, waardoor landbouwgrond gespaard is gebleven.

De traditionele groene dijk veranderde in een natuurgebied van 200 hectare met duinen en kwelders. Het project werd eerder deze maand officieel afgerond, met de verklaring van deltacommissaris Peter Glas dat de dijk 'deltaproof' is.

Doelstelling
Met de prijzen onderstreept het platform WOW zijn doelstelling: beheer van (vaar)wegen en het watersysteem zo efficiënt mogelijk organiseren en uitvoeren.

Op maandag 30 september geeft winnaar Integraal Ruimtelijk Programma Durgerdam een webinar over de lessen die zij tijdens het intensieve participatietraject van Durgerdam heeft geleerd. 

 

MEER INFORMATIE
Prins Hendrikzanddijk is 'deltaproof'

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.