Het herstel van de zwaar beschadigde stuw bij Grave is in juli afgerond. Volgens Rijkswaterstaat laten de reparatiewerkzaamheden goed zien dat een gelijkwaardige samenwerking met de bouwsector mogelijk is.
Rijkswaterstaat en de combinatie ViVo (VolkerInfra en Van Oord), de vaste onderhoudsaannemer van de stuw, trokken gezamenlijk op bij het project. De achtergrond is bekend: een binnenvaartschip ramde op 29 december 2016 in dichte mist de stuw bij de Brabantse gemeente Grave. De aanvaring zorgde voor veel schade en een weken durende belemmering van het scheepvaartverkeer in de Maas. Het herstelwerk heeft een half jaar geduurd; de stuw is nu weer volledig operationeel.
Rijkswaterstaat noemt de aanpak een mooi voorbeeld van de Marktvisie die begin 2016 is gepresenteerd. De bedoeling hiervan is dat opdrachtgevers en opdrachtnemers en bedrijven in de bouw en de infrasector vanuit een gedeeld perspectief samen aan oplossingen werken. Dat is volgens Rijkswaterstaat goed gelukt bij de reparatie van de stuw bij Grave. De partijen hebben elkaars expertise benut. De lijnen waren kort en de planning is gehaald. Projectmanager Tom Huveneers van Rijkswaterstaat zegt over de toepassing van de Marktvisie: “Uitgangspunt is dat we gelijkwaardige partners zijn, waarbij ieder vanuit zijn eigen expertise toewerkt naar een gezamenlijke oplossing van het probleem.”
Ook projectmanager Jan Pols van de onderhoudscombinatie ViVo uit zich positief over de samenwerking. “Er werd niet gesproken over een contract. Het was vanaf dag één: er is een probleem, het waterpeil moet omhoog en de schade moet worden hersteld. En dat moeten we oplossen. Vanuit die gedachte zijn we meteen doelgericht met elkaar aan de slag gegaan.”
Meer informatie:
Bericht van Rijkswaterstaat over de samenwerking met de aannemer
Dossier van Rijkswaterstaat over de schade aan en het herstel van de stuw bij Grave
Toelichting op de Marktvisie in de bouw en infra
Evaluatie van Berenschot van de crisisbeheersing in de eerste 48 uur