secundair logo knw 1

Reparatie van stuw bij Grave duurde half jaar (foto: Rijkswaterstaat)

Het herstel van de zwaar beschadigde stuw bij Grave is in juli afgerond. Volgens Rijkswaterstaat laten de reparatiewerkzaamheden goed zien dat een gelijkwaardige samenwerking met de bouwsector mogelijk is.

Rijkswaterstaat en de combinatie ViVo (VolkerInfra en Van Oord), de vaste onderhoudsaannemer van de stuw, trokken gezamenlijk op bij het project. De achtergrond is bekend: een binnenvaartschip ramde op 29 december 2016 in dichte mist de stuw bij de Brabantse gemeente Grave. De aanvaring zorgde voor veel schade en een weken durende belemmering van het scheepvaartverkeer in de Maas. Het herstelwerk heeft een half jaar geduurd; de stuw is nu weer volledig operationeel.

Rijkswaterstaat noemt de aanpak een mooi voorbeeld van de Marktvisie die begin 2016 is gepresenteerd. De bedoeling hiervan is dat opdrachtgevers en opdrachtnemers en bedrijven in de bouw en de infrasector vanuit een gedeeld perspectief samen aan oplossingen werken. Dat is volgens Rijkswaterstaat goed gelukt bij de reparatie van de stuw bij Grave. De partijen hebben elkaars expertise benut. De lijnen waren kort en de planning is gehaald. Projectmanager Tom Huveneers van Rijkswaterstaat zegt over de toepassing van de Marktvisie: “Uitgangspunt is dat we gelijkwaardige partners zijn, waarbij ieder vanuit zijn eigen expertise toewerkt naar een gezamenlijke oplossing van het probleem.”

Ook projectmanager Jan Pols van de onderhoudscombinatie ViVo uit zich positief over de samenwerking. “Er werd niet gesproken over een contract. Het was vanaf dag één: er is een probleem, het waterpeil moet omhoog en de schade moet worden hersteld. En dat moeten we oplossen. Vanuit die gedachte zijn we meteen doelgericht met elkaar aan de slag gegaan.”

Meer informatie:

Bericht van Rijkswaterstaat over de samenwerking met de aannemer

Dossier van Rijkswaterstaat over de schade aan en het herstel van de stuw bij Grave 

Toelichting op de Marktvisie in de bouw en infra 

Evaluatie van Berenschot van de crisisbeheersing in de eerste 48 uur 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”