secundair logo knw 1

Baggeren in de IJssel | Foto Wim Eikelboom

Rijkswaterstaat gaat jaarlijks extra baggeren op de Lek, Nederrijn en IJssel om de rivieren op diepte te houden voor de scheepvaart. Volgens de uitvoeringsorganisatie is aanvullend baggerwerk nodig om te voldoen aan de internationale afspraken over de vaardiepte voor de binnenvaart.

Dat kondigt Rijkswaterstaat aan in een projectplan voor het reguliere onderhoudsbaggerwerk in de grote rivieren. Uit het Pannerdens Kanaal, de Nederrijn en Lek wordt jaarlijks 80.000 kubieke meter gebaggerd om de vaargeul op diepte te houden voor de binnenvaart. In de IJssel gaat het om 50.000 kubieke meter bagger per jaar.

In de Nederrijn-Lek wil Rijkswatersaat het baggerwerk opvoeren met 18 procent, wat neerkomt op 14.400 kubieke meter zand en slib per jaar. In de IJssel moet voortaan 6 procent extra baggerwerk worden uitgevoerd; circa 3.000 kubieke meter.

Volgens Rijkswaterstaat nopen internationale afspraken over de vaardiepte voor de binnenvaart tot extra baggerwerk. Door het bezinken van zand en slib worden rivierbodems plaatselijk ondieper en kan het water minder goed doorstromen. Daardoor ondervindt de binnenvaart hinder en is baggeren noodzakelijk, stelt Rijkswaterstaat. In het jaarlijkse baggerwerk zet Rijkswaterstaat nu een tandje bij.

Drempel
Het gaat met name om het weghalen van ondiepten bij toegang van havens, invaarten en bij de stuwen van Driel, Amerongen en Hagestein. Ter hoogte van de kruising van de Nederrijn met het Amsterdam-Rijnkanaal dreigt een drempel te ontstaan. Daarom wordt deze plek voortaan meegenomen in het reguliere baggerwerk op de rivieren.

Ook is meer baggerwerk nodig tussen Wijhe en Kampen om de vaargeul in de IJssel op diepte te houden. Het gaat om het weghalen van een laag van circa een halve meter extra bagger uit de vaargeul.

De bagger blijft overigens in de rivier. Het wordt met een schip naar elders verspreid op plekken waar de rivierbodem genoeg diepte heeft. Als bagger ernstig vervuild blijkt, volgt afvoer naar het baggerslibdepot van de rijksoverheid, IJsseloog in het Ketelmeer.

Bodemerosie
De aankondiging van het opvoeren van het baggerwerk in de grote rivieren is opmerkelijk, omdat de bodem van de IJssel en Lek al jarenlang uitslijt. Deze bodemerosie leidt op veel plekken juist tot verdieping en versmalling van de vaargeul.

Het opvoeren van het baggerwerk in de IJssel, Nederrijn en Lek is bedoeld om de bevaarbaarheid lokaal te waarborgen, benadrukt Rijkswaterstaat. “De zorgen over de aanpak van de bodemerosie raken de lange termijn en zijn gericht op het treffen van maatregelen voor het stoppen van de dalende rivierbodems middels het suppleren het toevoegen van sediment”, meldt Rijkswaterstaat in het projectplan.

Het plan is hier te lezen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Natuurlijk goed/winst dat bomenstructuur behouden blijft maar het blijft doodzonde een onnodig als de populieren gekapt worden. De oudere populieren kunnen prima nog wel 100 jaar behouden blijven mbv toepassing van een speciale snoeimethode. Stichting Het Wantij te Dordrecht heeft in de gemeente Dordrecht de snoeimethode van bureau Storix voor Bomen en Landschapsbeheer weten te introduceren. Daartoe heeft de Stichting een rapport laten maken waarin de essentie van deze methode wordt beschreven. (Er moest wel wat weerstand worden overwonnen maar de weg naar grootschalige kap van populieren in de toekomst volgens het zgn "populieren protocol" is van de baan). 
Dat was het begin van meerdere projecten in Dordrecht. Onlangs zijn nog populieren van zo,n 125 jaar oud gesnoeid om duurzaam te behouden die langs het riviertje het Wantij staan. De eerder voorgenomen kap van vele andere, 80 jaar oude bomen, werd voorkomen. Vorig jaar werd een artikel geplaatst in Trouw waarop reacties zijn gekomen uit meerdere steden.
Inmiddels zijn bewoners uit Den Haag, Rotterdam en Amsterdam zich in gaan zetten voor behoud populieren in hun omgeving.  Op het blog   https://blog.hetwantij.com/ vindt u meer via zoekfunctie "populieren".
Het blog wordt binnenkort geactualiseerd met de nieuwe informatie en rapporten. Graag zien we dat ook deze populieren langs de Maas een kans krijgen duurzaam oud te worden!
Secretaris Cor Goosen 
10.000.000 kilo zout per schutting? Klopt dat wel?
Wat voor de Waddenzee geldt evenzeer voor de wateren in de Zuidwestelijke Delta. Er is dingend behoefte aan zoet water en sediment/ slib om de dynamiek daar terug te brengen. En zo met klimaatverandering te kunnen omgaan. 
Op zo'n manier kan je wel stoppen met beleid maken en gaan we echt overal 'verstandig' bouwen.