secundair logo knw 1

Julianakanaal | Foto Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat heeft het werk aan het Julianakanaal hervat. Het kanaal, dat wordt verbreed en verdiept, wordt over een lengte van 4 kilometer drooggelegd.

Door de werkzaamheden is het kanaal tussen Berg aan de Maas en Born afgesloten voor de scheepvaart. Schepen moeten maandenlang omvaren via België.

Eerder is geprobeerd de werkzaamheden uit te voeren binnen een afgedamde 'bouwkuip' van 700 meter lang. Rijkswaterstaat koos voor deze werkwijze om de hinder voor het scheepvaartverkeer te beperken. Dat werk werd in februari vorig jaar stilgelegd, omdat een damwand bezweek en de kuip volliep.

Rijkswaterstaat hervat het werk nu met de aanleg van een dam, waarvoor in totaal 400.000 ton stenen is aangevoerd over water. Deze liggen nu op 3 speciaal hiervoor aangelegde depotterreinen. 

De dam is nodig om het kanaal droog te kunnen zetten, wat gebeurt over een lengte van 4 kilometer. Het water (1,9 miljoen liter) wordt via de sluis bij Born gecontroleerd afgevoerd, nadat eerst de vissen zijn gevangen en uitgezet aan de andere kans van de sluis.

Voorts is met ecologen een werkprotocol opgesteld om zorgvuldig om te gaan met planten en dieren, schrijft RWS. De Japanse duizendknoop, een invasieve exoot, wordt bestreden met stoom of verhitting en als dat geen effectieve bestrijdingsmethoden zijn, worden de planten uitgegraven en afgevoerd.

Voordat het traject helemaal wordt drooggelegd, graaft RWS eerst nog 150.000 kuub verontreinigd slib af dat in de loop der tijd door het water is aangevoerd. Dat slib wordt over water afgevoerd dat nog in het kanaal staat. Dat doet RWS liever dan vervoer over de weg.

RWS laat schade-experts in de gaten houden of de werkzaamheden geen schade veroorzaken aan huizen, bruggen, sluizen en kadeconstructies. Bij sommige huizen wordt een trillingmeter geplaatst, aldus de dienst.

Als het kanaal eenmaal droog staat, wordt op de bodem een verharding van 9 meter breed aangelegd voor aan- en afvoer van materialen. Deze weg moet het liefst voor oktober 2024 af zijn, want vanaf dan neemt de kans op slecht weer toe, schrijft RWS. Voorts komt er een transportband waarmee afgegraven zand en grind wordt afgevoerd. Rijkswaterstaat stelt dat er hierdoor minder overlast is voor omwonenden.

Ook moet de bouwkuip die bestaat uit damwanden worden verwijderd. Deze wanden zijn eerder in de bodem getrild en moeten ook weer worden losgetrild. De panelen worden afgevoerd voor hergebruik op andere locaties, schrijft RWS.

De werkzaamheden aan het Julianakanaal vallen 179 miljoen euro duurder uit dan oorspronkelijk gepland. Dat schrijft minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener in een brief aan de Tweede Kamer. Het hele project kost nu naar verwachting 964 miljoen euro, maar de bewindsman waarschuwt dat verdere tegenvallers niet zijn uitgesloten.

Deze kosten staan los van de schade die bedrijven denken te lijden door de werkzaamheden. Dat geldt voor bedrijven die op het industrieterrein Chemelot zijn gevestigd en veel gebruik maken van het Julianakanaal, maar ook voor schippers die tijdens de werkzaamheden moeten omvaren.

Rijkswaterstaat verwacht de klus in het voorjaar van 2025 te hebben geklaard. Dan kunnen er schepen van 190 meter lang, 11 meter breed en met een diepgang van maximaal 3,5 meter door het kanaal varen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.