secundair logo knw 1

Hoogheemraadschap van Rijnland gaat een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van Schiphol Trade Park, een 350 hectare groot bedrijventerrein ten zuiden van Schiphol langs de A4. In het gebied moet een duurzaam watersysteem worden ontwikkeld.

Gebiedsontwikkelaar Schiphol Area Development Company (SDAC) heeft de ambitie van het gebied het meest duurzame bedrijventerrein van Europa te maken. SDAC is in 1987 opgericht om de economische potentie van Amsterdam en de luchthaven ‘optimaal te benutten’ met het doel om de concurrentiepositie van de regio in het internationale krachtenveld te versterken. Het bedrijf past 'circulaire principes toe' bij de ontwikkeling van bedrijfslocaties.

Dat geldt ook voor het Schiphol Trade Park, dat zes zogeheten vestigingsmilieus heeft, te weten: de Logistics Zone, een Green Datacenter Campus, de Trade Boulevard, de A4 Skyline, The Valley en een Campus. Bij de inrichting wordt nagedacht over het gebruik van groene energie, hergebruik van grondstoffen én een duurzame omgang met water, schrijft de ontwikkelaar in een persbericht.

Samenwerkingsagenda
Voor het waterbeheer in het gebied heeft de ontwikkelaar samenwerking gezocht met het Hoogheemraadschap van Rijnland. Dat heeft geresulteerd in een ‘strategische samenwerkingsagenda’, die vorig week is getekend. Rijnland gaat een bijdrage leveren aan ‘duurzaam waterbeheer’ op het bedrijventerrein.

In het samenwerkingscontract is onder meer afgesproken dat onderzoek wordt gedaan naar innovatieve mogelijkheden om afvalwater van bedrijven aan de bron te scheiden. Daarbij moet worden gedacht aan het terugwinnen energie en grondstoffen, zegt woordvoerder Gerbrant Corbee van Rijnland.

Waterbuffers
Verder worden er waterbuffers aangelegd. Er komt een watersysteem ‘met wisselend waterpeil’ waarmee kan worden ingespeeld op periodes van droogte of hevige regenval met de bedoeling om wateroverlast zoveel mogelijk te beperken. Ook wordt regenwaterafvoer afgekoppeld van het riool, zodat het watersysteem en de zuivering van Rijnland minder worden belast.

Beide partijen hebben voorts afgesproken dat er energie wordt gestoken in het vergroten van het waterbewustzijn. STP en Rijnland benadrukken dat een toekomstbestendige omgeving alleen te bereiken is als de hele keten meedoet. SADC zegt daarom hoge eisen te stellen aan partijen die zich willen vestigen in het gebied. “Ook van hen worden duurzame ambities verwacht.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.