secundair logo knw 1

Het winnende team van Royal HaskoningDHV met de jury l Foto NLingenieurs

De Aurea-zuiveringstechnologie van Royal HaskoningDHV is vanmiddag in Den Haag uitgeroepen tot winnaar van De Vernufteling 2024. De vakjury roemt het vernuftige karakter en het maatschappelijk belang. De publieksprijs ging naar Sweco voor het project Kadevernieuwing Amsterdamse Grachten.

De Vernufteling is de jaarlijkse prijs van branchevereniging Koninklijke NLingenieurs en tijdschrift De Ingenieur voor het meest innovatieve ingenieursproject. Zij willen het werk van advies- en ingenieursbureaus daarmee meer erkenning en bekendheid geven.

Vorig jaar won Antea Group zowel de juryprijs als de publieksprijs met het recyclingproject Closing the Loop. Twee jaar geleden ging Royal HaskoningDHV er ook al met de juryprijs vandoor; die kreeg het toen voor de kleinschalige Nereda-installatie. 

Voor de achttiende editie dit jaar waren er twaalf inzendingen, vijf minder dan vorig jaar. Medio mei werden alvast vijf inzendingen genomineerd voor de juryprijs: het kunststof Prolock Filterscherm van ABT, de Aurea-zuiveringstechnologie van Royal HaskoningDHV, Kade 2.020 van Sweco, het hijssysteem voor windturbines Heave Chief 1100 van Iv & Seaqualize en een digitaal bouwinformatiemodel (Bouwfysisch Informatie Management) van LPB l Sight.  

Echte ingenieursoplossing
De jury, die bestaat uit voorzitter Machteld de Kroon, Kim Dieleman, Pancras Dijk, Willemien Bosch en William van Niekerk, zei onder de indruk te zijn van de kwaliteit van de inzendingen. Uiteindelijk viel de keuze op de Aurea-technologie, die ze “een geavanceerde oplossing” voor microverontreiniging in het afvalwater noemt. 

“Royal HaskoningDHV heeft in een interessant samenwerkingsverband een spannende en zeer vruchtbare combinatie van technologische maatregelen getroffen en daarmee een echte ingenieursoplossing gevonden voor een groeiend probleem met grote maatschappelijke relevantie.”

Overlast beperken
Met 12,5 procent van de in totaal 1994 uitgebrachte stemmen koos het publiek voor Kade 2.020 van Sweco, een prefab-muur voor kadevernieuwing van de Amsterdamse grachten. Door zoveel mogelijk vanaf het water te werken, weten Sweco en partners met hun innovatie de overlast voor het verkeer en omwonenden tot een minimum te beperken.


LEES OOK
H2O techniek: 'Nieuwe zuiveringstechnologie Aurea klaar voor eisen herziene Richtlijn Stedelijk Afvalwater'

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.