secundair logo knw 1

Hoe groot is de schade als water over de dijk klotst, is een belangrijke vraag I foto: Waterschap Drents Overijsselse Delta

Is de grasbekleding van de IJsseldijk ook in de toekomst sterk genoeg of in ieder geval een deel daarvan? Dat gaat Waterschap Drents Overijsselse Delta na met behulp van gras-op-zand onderzoeken. De proeven beginnen volgende week en duren waarschijnlijk vijf weken.

Het bijna dertig kilometer lange stuk van de IJsseldijk tussen Zwolle en Olst wordt in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma versterkt. In het voorkeursalternatief dat het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta in september 2019 heeft vastgesteld, wordt ervan uitgegaan dat de zandige bovenlaag moet worden vervangen door eentje van klei. De huidige bekleding van de IJsseldijk is afgekeurd, omdat deze niet voldoet aan de rekenregels die gebaseerd zijn op kleiige dijken.

Waterschap Drents Overijsselse Delta wil weten of de vervanging echt nodig is. Daarom houdt het waterschap gras-op-zand onderzoeken op de dijk in de buurt van de oude energiecentrale Harculo. Dit gebeurt op eigen initiatief, vertelt woordvoerder Roelof Hoving. “We staan natuurlijk wel in contact met het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Volgend jaar houden we samen een vergelijkbare proef op de Vechtdijk.”

Impact van golven en hoog water
Adviesbureau Infram bouwt deze week een stellage op de IJsseldijk, waarmee de impact van krachtige golven en hoog water op de bekleding kan worden nagebootst. Daarbij worden twee aspecten onderzocht: hoe lang duurt het voordat de golven van het IJsselmeer een serieus gat in het buitentalud slaan en welke schade loopt het binnentalud op als water over de dijk klotst? Op maandag 13 januari starten de proeven, die naar verwachting vijf weken duren. De dag erop kunnen eerst media en daarna belangstellenden komen kijken wat er gebeurt.

Hoving hoopt dat de zandige bekleding sterk genoeg blijkt te zijn. “Het vervangen van de dijkbekleding is een kostbare operatie, die ook voor veel overlast voor de omgeving kan zorgen. Het is natuurlijk welkom als deze overlast verminderd kan worden, al is het maar voor een aantal kilometers. Nog afgezien van de kosten die we dan niet hoeven te maken.”

Aanbesteding van project
Het dijkversterkingsproject tussen Zwolle en Olst bevindt zich op dit moment in de aanbestedingsfase. In het voorjaar maakt het waterschap bekend welke marktpartij de opdracht krijgt. “Dan volgt drie jaar planvorming samen met de aannemer of het consortium”, zegt Hoving. “De uitvoeringswerkzaamheden gaan pas in 2023 van start.”

 

MEER INFORMATIE
H2O-bericht over dijkversterkingsproject
Projectinformatie IJsseldijk Zwolle-Olst

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.