secundair logo knw 1

Hoe groot is de schade als water over de dijk klotst, is een belangrijke vraag I foto: Waterschap Drents Overijsselse Delta

Is de grasbekleding van de IJsseldijk ook in de toekomst sterk genoeg of in ieder geval een deel daarvan? Dat gaat Waterschap Drents Overijsselse Delta na met behulp van gras-op-zand onderzoeken. De proeven beginnen volgende week en duren waarschijnlijk vijf weken.

Het bijna dertig kilometer lange stuk van de IJsseldijk tussen Zwolle en Olst wordt in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma versterkt. In het voorkeursalternatief dat het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta in september 2019 heeft vastgesteld, wordt ervan uitgegaan dat de zandige bovenlaag moet worden vervangen door eentje van klei. De huidige bekleding van de IJsseldijk is afgekeurd, omdat deze niet voldoet aan de rekenregels die gebaseerd zijn op kleiige dijken.

Waterschap Drents Overijsselse Delta wil weten of de vervanging echt nodig is. Daarom houdt het waterschap gras-op-zand onderzoeken op de dijk in de buurt van de oude energiecentrale Harculo. Dit gebeurt op eigen initiatief, vertelt woordvoerder Roelof Hoving. “We staan natuurlijk wel in contact met het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Volgend jaar houden we samen een vergelijkbare proef op de Vechtdijk.”

Impact van golven en hoog water
Adviesbureau Infram bouwt deze week een stellage op de IJsseldijk, waarmee de impact van krachtige golven en hoog water op de bekleding kan worden nagebootst. Daarbij worden twee aspecten onderzocht: hoe lang duurt het voordat de golven van het IJsselmeer een serieus gat in het buitentalud slaan en welke schade loopt het binnentalud op als water over de dijk klotst? Op maandag 13 januari starten de proeven, die naar verwachting vijf weken duren. De dag erop kunnen eerst media en daarna belangstellenden komen kijken wat er gebeurt.

Hoving hoopt dat de zandige bekleding sterk genoeg blijkt te zijn. “Het vervangen van de dijkbekleding is een kostbare operatie, die ook voor veel overlast voor de omgeving kan zorgen. Het is natuurlijk welkom als deze overlast verminderd kan worden, al is het maar voor een aantal kilometers. Nog afgezien van de kosten die we dan niet hoeven te maken.”

Aanbesteding van project
Het dijkversterkingsproject tussen Zwolle en Olst bevindt zich op dit moment in de aanbestedingsfase. In het voorjaar maakt het waterschap bekend welke marktpartij de opdracht krijgt. “Dan volgt drie jaar planvorming samen met de aannemer of het consortium”, zegt Hoving. “De uitvoeringswerkzaamheden gaan pas in 2023 van start.”

 

MEER INFORMATIE
H2O-bericht over dijkversterkingsproject
Projectinformatie IJsseldijk Zwolle-Olst

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.