secundair logo knw 1

Afbeelding: Stowa

Waar mogen zonnepanelen op water worden geplaatst, onder welke voorwaarden is dat toegestaan en wat zijn de mogelijke effecten op het watersysteem? Om aanvragers van vergunningen - en de waterbeheerders die ze verlenen - te ondersteunen, publiceerde Stowa de Handreiking voor vergunningverlening drijvende zonneparken op water.

“Overal wordt gezocht naar areaal om te benutten voor zonne-energie. De meest voor de hand liggende plekken, zoals daken, komen eerst. Daarna wordt ook naar water gekeken,” zegt Michelle Talsma, onderzoekscoördinator watersystemen bij Stowa. “Dus is het nuttig om je voor te bereiden op aanvragen van partijen die het water areaal willen benutten om zonnepanelen neer te leggen.”

Zonnepanelen op oppervlaktewater kunnen andere doelen en functies van het watersysteem beïnvloeden. De waterbeheerders dienen bij het al dan niet vergunnen van de verlening rekening te houden met de effecten die plaatsing van zonneparken heeft. “Voor de waterbeheerders is het van belang dat er geen conflicten met de kerntaken komen. Dus dat de waterveiligheid geborgd is en de doelen van de waterkwaliteit niet negatief beïnvloed worden,” legt Talsma uit.

De handreiking, die zich richt op de situatie in het zoetwater systeem en stilstaande wateren, bestaat uit twee tools: het Stroomschema en de Analysetool. Deze tools geven informatie over de mogelijke effecten van drijvende zonneparken op de waterkwaliteit, waterkwantiteit en ecologie. Ook geven ze richtlijnen voor de vergunningverlening.

Het Stroomschema behandelt de wettelijke kaders rond de aanleg van zonneparken op water. De gebruiker wordt stap voor stap langs alle vergunningaspecten geleid. De Analysetool toont de effecten die het plaatsen van zonnepanelen op water kan hebben op de waterkwaliteit. Deze effecten worden onder andere bepaald aan de hand van de grootte van het wateroppervlak, de lichtdoorlatendheid van de zonnepanelen en het percentage water dat bedekt is met de zonnepanelen. Talsma: “De tools zijn een hulpmiddel om te kijken welke wetgeving van toepassing is en wat de mogelijke invloed op de waterkwaliteit is.”

De auteurs van de handleiding doen een aantal aanbevelingen om de analysetool verder uit te breiden en de uitkomsten van de tool te verbeteren. Zo is de huidige tool toegepast voor stilstaande wateren en zijn er alleen verkennende berekeningen gedaan met het effect van doorstroming op de waterkwaliteit. Ook zijn er nog ontbrekende combinaties van stuurvariabelen en is het belangrijk dat het model voor toepassing op een specifieke locatie gevalideerd wordt aan de hand van meetgegevens.

MEER INFORMATIE
Handreiking voor vergunningverlening drijvende zonneparken op water (pdf)

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.