secundair logo knw 1

Gemeenten en waterschappen die de klimaatbestendigheid van hun gebied nog niet in kaart hebben gebracht, kunnen nu gebruikmaken van de Handreiking Stresstest Light. Het gaat om een eenvoudig instrument dat mede door de Unie van Waterschappen is ontwikkeld.

 De Handreiking Gestandaardiseerde Stresstest-Light levert een eerste beeld op van mogelijke wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen. Daarmee voldoen overheden aan de afspraak in het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie dat zij voor eind 2019 uitzoeken hoe kwetsbaar hun gebied is voor klimaatverandering.

Veel gemeenten en waterschappen zijn hier al mee bezig of hebben dit al gedaan. Er circuleren inmiddels heel wat verschillende klimaatstresstesten die al dan niet aan de voorwaarden voldoen. De Stresstest Light is speciaal ontwikkeld voor overheden die nog niet of nauwelijks met klimaatadaptatie bezig zijn.

Voor elk van de vier thema’s beantwoorden zij allereerst een aantal vragen met behulp van informatie uit de Klimaatatlas of met de antwoorden van een eerdere stresstest. Bijvoorbeeld: Waar blijft het water na hevige neerslag staan? Waar lopen gebouwen risico als gevolg van wateroverlast?

Maatregelen

Vervolgens bespreken zij de antwoorden met collega’s binnen en buiten de eigen organisatie, zoals de provincie, de veiligheidsregio en de GGD. Daarop volgt de zogeheten risicodialoog, eventueel aan de hand van verdiepende stresstesten. Dat moet leiden tot afspraken over maatregelen.

In de Handreiking, die in opdracht van het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie is opgesteld, worden de stappen uitgebreid beschreven. De Handreiking is via de website van het Kennisportaal Ruimtelijke Adaptatie voor iedereen gratis toegankelijk.

Met het doorlopen van deze stappen voldoen overheden aan de eerste van zeven ambities van het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie, namelijk het in beeld brengen van hun kwetsbaarheden. Doel is uiteindelijk dat Nederland in 2050 klimaatbestendig en ‘waterrobuust’ is ingericht.

Standaardbuien

Door bij de aanleg van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen, het opknappen van bestaande bebouwing, vervanging van rioleringen en wegonderhoud rekening te houden met het veranderende klimaat, moet schade door hittestress, wateroverlast, droogte en overstromingen moet zo veel mogelijk beperkt worden.

De Stresstest Light maakt gebruik van standaardbuien en standaardperioden van hitte of droogte. Dat heeft als voordeel dat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, aldus de UVW. Ook zijn resultaten van de test onderling beter vergelijkbaar.

De Handreiking is tot stand gekomen dankzij de inbreng van een groot aantal overheden, kennisinstellingen en marktpartijen. Op de website van het Kennisportaal worden ook voorbeelden getoond van overheden die al aan de gang zijn geweest met een stresstest.
Meer informatie

Bekijk de Handreiking Stresstest Light

Stresstest wordt krachttoer voor gemeenten

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.