secundair logo knw 1

Hoogwater in Nederland | Foto blueice

Project Lodestar, dat een laagdrempelig en gebruiksvriendelijk early warning-systeem bij waterrampen wil ontwikkelen, heeft 1,75 miljoen euro subsidie gekregen van NWO. De komende drie jaar wordt in Nederland en India onder andere gewerkt aan de opbouw van een dashboard dat de bevolking vroegtijdig informeert over komende waterrampen.

Het lerende informatiesysteem Lodestar (Low-cost Disaster & Emergency Services for Communities at Risk) is een initiatief van Wageningen University en enkele Indiase onderzoeksinstellingen. Hoogleraar Anamika Barua zal het project vanuit India leiden. Jeroen Warner doet dat vanuit Nederland. Warner is universitair hoofddocent Rampenstudies aan de WUR.

Jeroen WarnerJeroen Warner“De behoeftes tussen beide landen verschillen”, stelt Warner. “In Nederland is veel technische informatie beschikbaar, maar ontbreekt het aan burgerparticipatie. In India is dat juist andersom. Vanuit dit pilot project zal in India daarom worden ingezet op de verbetering van riviermetingen. In Nederland zal het juist veel meer gaan om het betrekken van burgers.”

Early warning-systemen voor watergerelateerde problemen in stedelijke gebieden zijn volgens Warner dringend nodig om te zorgen voor een betere reactie op ontwrichtende waterproblemen. “Niet elke regenbui is een klimaatramp, maar we weten dat we steeds vaker extreme buien of extreme droogteperioden zullen krijgen. Deze zullen ook voorkomen op plekken waar dat tot nu toe nog minder gebeurde. Het bewustzijn daarover is nog te laag.”

In India is dat bewustzijn weliswaar hoger, daar zou een beter vroegtijdig waarschuwingssysteem de gevolgen van eventuele rampen verder kunnen beperken. “Daarvoor is een systeem nodig dat accuraat is, gebruiksvriendelijk en mensen van concrete adviezen kan voorzien over bijvoorbeeld evacuatiemogelijkheden.”

Warner en zijn collega’s zetten bij de opbouw van het Lodestar-project met name in op burgerparticipatie. “Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste is er in de lokale gemeenschap veel kennis aanwezig. Mensen die al generaties in een gebied wonen, weten vaak als eerst dat droogte of overstromingen dreigen. Hun kennis van het gebied is ook van onschatbare waarde. Bijvoorbeeld over evacuatieroutes, zodat niet iedereen alleen maar over de autoweg probeert te vluchten. Het dashboard wordt dus een combinatie van expertkennis en lokale kennis.”

Burgerparticipatie is ook van belang om de vroegtijdige waarschuwingen effectief op de juiste plek te laten belanden. “We zien dat veel early warnings niet op de goede plek aankomen. Dat lukt alleen als lokale gemeenschappen zich er ook bij betrokken voelen. Onderdeel van dit project is het dus om mensen via living labs bij elkaar te brengen.”

Lodestar zal zich in Nederland met name gaan richten op Breda en Dordrecht, in India op grotere steden als Bangalore en Guawahati. “Dat zijn beide steden met een duidelijk risicoprofiel. Breda, en met name Dordrecht vallen op vanwege hun activiteiten op dit vlak. Zo heeft Dordrecht als een van de weinige Nederlandse steden al een evacuatieplan en is het nu bezig met het inrichten van een hoger gelegen gebied voor minder mobiele mensen.”

In de driejarige looptijd van het project, moet de opgedane informatie worden gepresenteerd via een gebruiksvriendelijk dashboard. “Het gaat om een open source programma. We hopen dat mensen en lokale overheden er vervolgens zelf mee aan de gang gaan om het systeem voor hun specifieke gemeenschap verder uit te breiden.”

De subsidie wordt verstrekt door het Merian Fund van NWO, bedoeld om wetenschappelijke samenwerking tussen Nederland en India te stimuleren. “De betrokkenen bij het informatiesysteem zijn gemengde teams van Nederlandse en Indiase, sociaalwetenschappelijke en natuurwetenschappelijke achtergrond, mannen en vrouwen. Dat is belangrijk om te benoemen, want voor vrouwelijke onderzoekers is er in deze tak van sport nog een wereld te winnen!”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.