secundair logo knw 1

Waterschap Vechtstromen experimenteert bij het Oranjekanaal in Drenthe met een nieuwe methode om oevers te beschoeien. Hiervoor wordt bagger gebruikt.

Het is gebruikelijk om kwetsbare plekken van oevers en taluds te beschermen met een houten beschoeiing. Bij het Oranjekanaal gooit Waterschap Vechtstromen het over een andere boeg, samen met het civieltechnische bedrijf NETICS en het bouwbedrijf KWS Infra. Zij passen de innovatie Geowall toe. Uit het kanaal worden grond en baggerspecie gehaald en vervolgens in samengeperste vorm gebruikt als oeverbeschoeiing.

Het idee hiervoor komt van NETICS, vertelt projectleider Gerrit Meijerink van Waterschap Vechtstromen. “Wij kwamen in 2015 met hen in contact. De vinding bleek erg interessant voor ons, omdat we zoeken naar nieuwe alternatieven voor het verwerken van bagger. We besloten om samen Geowall te ontwikkelen. De innovatie werd door TNO als veelbelovend beschouwd en kreeg de duurzaamheidsprijs 2015 van de Unie van Waterschappen.”

De kern van de techniek is dat de baggerspecie wordt gemengd met enkele procenten aan natuurlijke additieven, zoals zeoliet. Daarna wordt het product geperst in een machine die langs de oever staat. Dat levert blokken op die geschikt zijn voor de beschoeiing. Meijerink: “We hebben de nieuwe methode stapsgewijs ontwikkeld en zijn nu zover dat we deze in de praktijk kunnen uittesten. Bij de pilot langs het Oranjekanaal wordt de oever over een lengte van honderd meter met bagger beschoeid. We zijn net begonnen met het persen van de blokken. Die moeten een paar weken drogen en worden daarna geplaatst.”

Volgens Meijerink heeft het gebruik van bagger diverse voordelen, vergeleken met hout. “Je bent mogelijk 25 tot 50 procent goedkoper uit, omdat je de bagger direct uit het water kunt halen terwijl hout een vrij duur product is. Ook is de oplossing duurzaam. De verwachting is dat Geowall minstens vijftig jaar meegaat, veel langer dan een houten beschoeiing. Het voordeel is tevens dat je geen hout hoeft te importeren en de bagger ter plekke verwerkt, waardoor je op transportkosten bespaart.”

Meijerink verwacht dat bagger ook vaker voor andere doeleinden zal worden ingezet. “Het is nu nog toekomstmuziek, maar bagger zal uiteindelijk worden gezien als goede grondstof in plaats van afvalstof. Je kunt bijvoorbeeld kleine blokken bagger voor diverse producten gebruiken. Dat past bij de ontwikkeling naar een circulaire economie.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”