Waterschap Vechtstromen experimenteert bij het Oranjekanaal in Drenthe met een nieuwe methode om oevers te beschoeien. Hiervoor wordt bagger gebruikt.
Het is gebruikelijk om kwetsbare plekken van oevers en taluds te beschermen met een houten beschoeiing. Bij het Oranjekanaal gooit Waterschap Vechtstromen het over een andere boeg, samen met het civieltechnische bedrijf NETICS en het bouwbedrijf KWS Infra. Zij passen de innovatie Geowall toe. Uit het kanaal worden grond en baggerspecie gehaald en vervolgens in samengeperste vorm gebruikt als oeverbeschoeiing.
Het idee hiervoor komt van NETICS, vertelt projectleider Gerrit Meijerink van Waterschap Vechtstromen. “Wij kwamen in 2015 met hen in contact. De vinding bleek erg interessant voor ons, omdat we zoeken naar nieuwe alternatieven voor het verwerken van bagger. We besloten om samen Geowall te ontwikkelen. De innovatie werd door TNO als veelbelovend beschouwd en kreeg de duurzaamheidsprijs 2015 van de Unie van Waterschappen.”
De kern van de techniek is dat de baggerspecie wordt gemengd met enkele procenten aan natuurlijke additieven, zoals zeoliet. Daarna wordt het product geperst in een machine die langs de oever staat. Dat levert blokken op die geschikt zijn voor de beschoeiing. Meijerink: “We hebben de nieuwe methode stapsgewijs ontwikkeld en zijn nu zover dat we deze in de praktijk kunnen uittesten. Bij de pilot langs het Oranjekanaal wordt de oever over een lengte van honderd meter met bagger beschoeid. We zijn net begonnen met het persen van de blokken. Die moeten een paar weken drogen en worden daarna geplaatst.”
Volgens Meijerink heeft het gebruik van bagger diverse voordelen, vergeleken met hout. “Je bent mogelijk 25 tot 50 procent goedkoper uit, omdat je de bagger direct uit het water kunt halen terwijl hout een vrij duur product is. Ook is de oplossing duurzaam. De verwachting is dat Geowall minstens vijftig jaar meegaat, veel langer dan een houten beschoeiing. Het voordeel is tevens dat je geen hout hoeft te importeren en de bagger ter plekke verwerkt, waardoor je op transportkosten bespaart.”
Meijerink verwacht dat bagger ook vaker voor andere doeleinden zal worden ingezet. “Het is nu nog toekomstmuziek, maar bagger zal uiteindelijk worden gezien als goede grondstof in plaats van afvalstof. Je kunt bijvoorbeeld kleine blokken bagger voor diverse producten gebruiken. Dat past bij de ontwikkeling naar een circulaire economie.”