Samen met slibverwerker GMB BioEnergie en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV gaat Waterschap Vallei en Veluwe de komende tien jaar op zoek naar oplossingen om zuiveringsslib duurzamer te verwerken. Daarbij moeten ook zoveel mogelijk waardevolle grondstoffen teruggewonnen worden.
De drie partijen ondertekenden daartoe deze week een samenwerkingscontract. Over tien tot vijftien jaar moet de nieuwe techniek operationeel zijn. In de tussentijd gaat GMB BioEnergie op de verwerkingslocatie in Zutphen alvast aan de slag met het ontwikkelen van een duurzamere slibverwerkingsketen.
Tot nu toe wordt het slib, het restproduct uit de rioolwaterzuiveringen, verbrand. Daarbij komt CO2 vrij. Het waterschap streeft naar een methode die beter past bij zijn ambities op het gebied van klimaatverandering, energietransitie en circulaire economie.
GMB, de vaste slibverwerker van Vallei en Veluwe, gebruikt het principe van biologisch drogen. Door middel van tunnelcompostering wordt het slib gedroogd tot biogranulaat en ammoniumsulfaat. Het biogranulaat wordt ingezet als biobrandstof voor de opwekking van duurzame energie. Het ammoniumsulfaat is een stikstofrijke meststof die door boeren wordt gebruikt. Op deze manier blijft volgens de partijen 70 procent minder slib over dat verbrand moet worden.
Minder afval
De komende jaren wordt samen met marktpartijen onderzocht op welke manier uit het slib zoveel mogelijk waardevolle grondstoffen gehaald kunnen worden, zodat er nog minder afval overblijft.
Welke methode dat zou kunnen zijn en om welke grondstoffen het gaat, kan woordvoerder Bernoe Meier van het waterschap nu nog niet zeggen. "Dat moet uit de verkenning van de markt blijken."
De meest geschikte methode wordt getest in een pilot. Als deze succesvol is, wordt dit de techniek voor de toekomst. De samenwerking tussen de drie partijen wordt dan met nog eens tien jaar verlengd.
Zonnepanelen
Intussen past GMB de werkwijze in Zutphen aan, vertelt commercieel manager Bart Wicherink. Waar de tunnels nu nog gevuld en geleegd worden met shovels die op diesel rijden, gebeurt dat straks met lopende banden. Die worden door zonnepanelen van energie voorzien. In Tiel is hiermee al succesvol proefgedraaid.
Het waterschap en GMB hebben met elkaar afgesproken dat ze de komende tien jaar bij elkaar blijven. Wicherink: "En daarnaast gaan we samen op ontwikkelreis: wat kunnen we het beste doen met het slib dat overblijft?"
Volgens de woordvoerder is Vallei en Veluwe het eerste waterschap dat duurzame en circulaire slibverwerking op deze manier contractueel heeft vastgelegd. "Daarmee investeren wij mede in de doorontwikkeling voor de lange termijn."
MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Vallei en Veluwe