secundair logo knw 1

Medewerkers van Noorderzijlvest ruimen piepschuim op de Waddenzeedijk. Foto Noorderzijlvest

Vorige week verloor het schip MSC Zoe ruim 280 containers op zee. Rijkswaterstaat heeft er inmiddels 238 gelokaliseerd. De kustlijn werd de afgelopen dagen schoongemaakt door vele vrijwilligers, maar de verwachte storm bemoeilijkt verdere schoonmaakacties langs de kust en de zoektocht naar de rest van de containers.

Een groot deel van de containers ligt op 2 locaties langs de vaarroute, boven Terschelling, Schiermonnikoog en ten oosten van deze lijn. Volgens de Veiligheidsregio Fryslan bevatten twee overboord geslagen containers gevaarlijke stoffen (dibenzoylperoxide en lithiumbatterijen).

Met sonarschepen en vanuit de lucht wordt verder gezocht naar de nog niet-gelokaliseerde containers. Wanneer en of de gelokaliseerde containers geborgd kunnen worden, hangt af van de weersomstandigheden, de diepte waarop ze liggen en de precieze locatie langs de veelbevaren routes. De berging van alle containers kan volgens Rijkswaterstaat wel weken tot maanden gaan duren.

Waarschuwing Noorderzijlvest
De weersomstandigheden kunnen de komende dagen onstuimig zijn. Er is een storm op komst. Waterschap Noorderzijlvest verwacht dat het water bij Delfzijl een stand van 3,40 meter boven NAP zal gaan bereiken en waarschuwt vrijwilligers, die de afgelopen dagen massaal uitrukten, alvast om niet meer de dijken op te gaan. “De bereidheid om te helpen is hartverwarmend,” zegt Treja Akkerman van het waterschap. “Maar veiligheid gaat voor.”

Dijkbewakers zullen de komende dagen wel de dijken in de gaten houden. “In theorie kunnen zwaardere brokstukken als koelkasten of containers de dijken beschadigen.” De storm kan ook voordelen hebben voor de berging. “We hopen en verwachten dat er tijdens de storm veel rommel tegen de dijk opgestuwd wordt, zodat we het kunnen verwijderen.”

Ook Wetterskip Fryslan stelt morgen dijkbewaking in. Het Wetterskip laat weten dat de dijkwachters het hele dijktraject van Zurich tot Lauwersoog, en mogelijk ook op de eilanden, extra zullen controleren. De dijkwachters zullen bekijken wat er precies aanspoelt op de dijken, de rommel zo snel mogelijk weghalen en zo schade aan de dijken voorkomen.

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Rijkswaterstaat
Update Waterschap Noorderzijlvest
Update Wetterskip Fryslan
Update Veiligheidsregio
Waterschappen controleren dijken op aangespoelde koelkasten

.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.