secundair logo knw 1

Medewerkers van Noorderzijlvest ruimen piepschuim op de Waddenzeedijk. Foto Noorderzijlvest

Vorige week verloor het schip MSC Zoe ruim 280 containers op zee. Rijkswaterstaat heeft er inmiddels 238 gelokaliseerd. De kustlijn werd de afgelopen dagen schoongemaakt door vele vrijwilligers, maar de verwachte storm bemoeilijkt verdere schoonmaakacties langs de kust en de zoektocht naar de rest van de containers.

Een groot deel van de containers ligt op 2 locaties langs de vaarroute, boven Terschelling, Schiermonnikoog en ten oosten van deze lijn. Volgens de Veiligheidsregio Fryslan bevatten twee overboord geslagen containers gevaarlijke stoffen (dibenzoylperoxide en lithiumbatterijen).

Met sonarschepen en vanuit de lucht wordt verder gezocht naar de nog niet-gelokaliseerde containers. Wanneer en of de gelokaliseerde containers geborgd kunnen worden, hangt af van de weersomstandigheden, de diepte waarop ze liggen en de precieze locatie langs de veelbevaren routes. De berging van alle containers kan volgens Rijkswaterstaat wel weken tot maanden gaan duren.

Waarschuwing Noorderzijlvest
De weersomstandigheden kunnen de komende dagen onstuimig zijn. Er is een storm op komst. Waterschap Noorderzijlvest verwacht dat het water bij Delfzijl een stand van 3,40 meter boven NAP zal gaan bereiken en waarschuwt vrijwilligers, die de afgelopen dagen massaal uitrukten, alvast om niet meer de dijken op te gaan. “De bereidheid om te helpen is hartverwarmend,” zegt Treja Akkerman van het waterschap. “Maar veiligheid gaat voor.”

Dijkbewakers zullen de komende dagen wel de dijken in de gaten houden. “In theorie kunnen zwaardere brokstukken als koelkasten of containers de dijken beschadigen.” De storm kan ook voordelen hebben voor de berging. “We hopen en verwachten dat er tijdens de storm veel rommel tegen de dijk opgestuwd wordt, zodat we het kunnen verwijderen.”

Ook Wetterskip Fryslan stelt morgen dijkbewaking in. Het Wetterskip laat weten dat de dijkwachters het hele dijktraject van Zurich tot Lauwersoog, en mogelijk ook op de eilanden, extra zullen controleren. De dijkwachters zullen bekijken wat er precies aanspoelt op de dijken, de rommel zo snel mogelijk weghalen en zo schade aan de dijken voorkomen.

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Rijkswaterstaat
Update Waterschap Noorderzijlvest
Update Wetterskip Fryslan
Update Veiligheidsregio
Waterschappen controleren dijken op aangespoelde koelkasten

.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.