Vitens heeft een jaar met diverse uitdagingen achter de rug, zoals een piekbelasting van het systeem door extreme hitte. Toch lukte het om genoeg water van zeer hoge kwaliteit te leveren, meldt het drinkwaterbedrijf in het jaarverslag over 2019.
Zoals gebruikelijk is het jaarverslag in de lente verschenen. Met ditmaal een bijzonderheid: de aandeelhoudersvergadering van Vitens heeft het verslag nog niet vastgesteld. Vanwege de coronamaatregelen is deze vergadering verplaatst van april naar eind juni. Zo lang de publicatie uitstellen was echter geen optie vanwege de wet- en regelgeving voor het deponeren van de jaarrekening.
Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland dat water levert aan 5,8 miljoen klanten en 2,6 miljoen huishoudens. De klanten bevinden zich in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Overijssel en Utrecht en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland. Er werd vorig jaar 366 miljoen kubieke meter water geproduceerd op 93 locaties en de drinkwateromzet was bijna 329 miljoen euro. Het resultaat na belastingen bedroeg ruim 11 miljoen euro.
Ongekende piekbelasting in zomer
De twee directieleden Jelle Hannema (voorzitter) en Marike Bonhof hebben het in hun voorwoord over “een uitdagend en toch succesvol jaar”. Hun toelichting: “Ondanks een ongekende piekbelasting van ons systeem door extreme hitte, lukte het ons om al onze klanten 24/7 van goed en genoeg drinkwater te voorzien. De kwaliteit van het geleverde water was zeer hoog. En door de manier waarop we met onze klanten omgaan continu te vernieuwen en verbeteren, bleef ook ons klanttevredenheidscijfer hoog. Tegelijkertijd hebben we belangrijke stappen gezet om onze langetermijnvisie Water voor nu en later handen en voeten te geven, onder andere door samen met andere partijen in de watersector te werken aan een klimaatbestendig watersysteem.”
Hannema en Bonhof vertellen dat in de zomer van 2019 de watervraag met 30 tot 40 procent steeg vanwege het uitzonderlijk warme en droge weer. Toch was er een verschil met het jaar daarvoor. “In 2018 moesten we door de droogte op veel plekken noodgedwongen op het randje van onze operationele mogelijkheden acteren om genoeg water te kunnen leveren aan onze klanten. Dat was dit jaar gelukkig niet nodig.”
Vitens heeft de interne processen en protocollen aangescherpt om beter met extreme weersomstandigheden om te kunnen gaan. Het onderhoudswerk wordt dan bijvoorbeeld stilgelegd, mits verantwoord. Om aan de leveringsplicht te voldoen, was het volgens de directie onvermijdelijk dat in 2019 op een paar locaties meer water moest worden opgepompt dan was toegestaan in de maandvergunning. “Dat zorgde bij ons dan ook voor buikpijn.”
Het drinkwaterbedrijf investeert extra in de infrastructuur, om voorbereid te zijn op de toekomst. De investeringen namen afgelopen jaar met 21 miljoen euro toe. Ook in 2020 wordt een stijging verwacht. Er wordt opgemerkt dat de beperkte vergunningsruimte voor de bouw van nieuwe infrastructuur door de stikstofcrisis een groot risico vormt.
-advertentie-
Bijna 1.400 medewerkers
De omvang van het personeelsbestand is al jarenlang stabiel. Er werken bijna 1.400 medewerkers bij Vitens. De man/vrouwverhouding is behoorlijk scheef: 1.050 mannen en 350 vrouwen, waarbij de laatste groep ook aanzienlijk vaker in deeltijd werkt. Vitens besteedt veel aandacht aan de volgende thema’s: flexibel werken, veilig werken, integer handelen, gezond werken, betrokken medewerkers en opleiden & ontwikkelen.
Het was in 2019 door de krapte op de arbeidsmarkt lastig om aan geschikt personeel te komen. Daardoor liepen de personeelskosten op. Vitens startte met de arbeidsmarktcampagne Ons water, jouw werk. Hierin wordt de maatschappelijke rol van het bedrijf benadrukt. Hannema en Bonhof: “Met succes. We komen steeds beter in beeld als aantrekkelijke werkgever. Daar zijn we trots op.”
Gevolgen van coronacrisis
De directie gaat in het jaarverslag ook in op de coronacrisis. “De drinkwatersector is goed voorbereid op een grieppandemie als deze. Vitens volgt de RIVM-richtlijnen en heeft maatregelen getroffen om de gezondheid van de medewerkers te beschermen en het primaire proces te continueren.”
De drinkwatervoorziening is onderdeel van de vitale infrastructuur. Daarom worden de bij een dergelijke crisis behorende continuïteitsplannen uitgevoerd, aldus Hannema en Bonhof. “Door de volautomatische procesvoering, de mogelijkheid om thuis of op afstand te werken en voorraden hulpstoffen, is Vitens in staat om ook in deze omstandigheden de continuïteit van de drinkwaterlevering te garanderen. Uiteraard geldt dat de omvang en impact van deze crises op het moment van schrijven nog niet helemaal bekend zijn.”
MEER INFORMATIE
Vitens over verschijnen jaarverslag
Online versie van jaarverslag 2019
Campagne Zuinig op ons water
H2O-bericht over jaarverslag 2018